KIWIs alternativ til godtekrigen

Her snakker vi sunt smågodt!

Foto: iStock

Selv om smågodt-prisene raser er det viktig å huske på at det også finnes mye annet naturlig godt å kose seg med.

Mange har benyttet muligheten til å fylle opp påskeeggene med billig smågodt i disse dager.

Det skal være lov å kose seg litt ekstra i høytidene, men husk at det fortsatt er en liten stund til påskeaften, da. Hva med å varme opp til ferietid og hyttekos med naturens godteri i skålene denne helgen?

Frukt som lørdagsgodt

Det er utrolig mye godt å velge i blant frukt, bær og grønnsaker som kan settes frem på stuebordet i små skåler når middagen er inntatt, og både barn og voksne spiser mer frukt når den er ferdig oppdelt.

- Fruktsalat er også et godt alternativ når man får lyst på noe søtt etter middag eller på kvelden. Det er en flott måte å få i seg fem om dagen på, og kan toppes med vaniljekesam, yoghurt eller skyr, foreslår ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Akkurat nå smaker appelsinene utrolig godt - og da passer det jo ekstra bra at KIWI har startet en priskrig på appelsiner som svar på smågodtprisen! I tillegg vil alle KIWI PLUSS-kunder få 7,5 prosent bonus på de allerede lave prisene på all fersk frukt og grønt.

Slik lager du sunnere lørdagskos

Grønnsaker skåret i staver smaker ofte mye bedre enn man tror, og sammen med gode, litt sunnere dressinger skal du se at også innholdet i grønnsaksskuffen i kjøleskapet minker. 

Forslag til grønnsaker som smaker godt med dipp:

  • Gulrøtter
  • Stangselleri
  • Agurk
  • Paprika
  • Blomkål
  • Sukkererter

Det går også an å lage din egen guacamole av avokado, hvitløk, salt, pepper og sitronsaft/limesaft. For å lage en litt sunnere dipp kan du blande krydderet med matyoghurt eller kesam i stedet for rømme.

Hvem kan si nei takk til dette??

Forslag til oppskåret frukt og bær:

  • Blåbær
  • Jordbær
  • Bringebær
  • Appelsin
  • Kiwi
  • Eple
  • Mango
  • Pære
  • Ananas
  • Melon
  • Druer

Sett gjerne frem en skål med vaniljekesam, så kan også frukten dyppes hvis dere ønsker det.

- Nøtter og tørket frukt er også fint å ha stående fremme. Det er like mye kalorier som i mye annet godteri, men forskjellen er at dette inneholder sunne næringsstoffer i tillegg, sier ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Alternativt kan man lage seg egne nøttebarer/energibarer, se oppskrift her.