Hvordan spise mer fisk?

Hurra, det er kake til middag!

Foto: istockphoto.com

De færreste barn sier «nei takk» når det kommer kake på bordet. Heldigvis liker de fleste også de kakene som er laget av fisk!

Fiskekaker er nemlig et svært takknemlig produkt å servere til middag, fordi du med forskjellig tilbehør har utrolig mange variasjonsmuligheter.

 - Fiskekaker er sunn, god og enkel hverdagsmiddag, bekrefter klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Les også: Hvordan få barna til å spise mer fisk?

Sjekk fiskeinnholdet

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Hun påpeker imidlertid at både kvaliteten på fiskekakene og tilbehøret er av stor betydning for hvor godt sammensatt det endelige måltidet blir.

- Velg fiskekaker med høyt fiskeinnhold. Minimum 60, helst 80 prosent fisk. I tillegg bør du sammenligne saltinnholdet per 100 gram, for her er det også store forskjeller, sier Sundfør.

Hos KIWI får du både fiskekaker og flere typer fiskeburger med 80 prosent fiskeinnhold.

Les også: Tre enkle måter å få i seg mer fisk

 Fiskekake på fem måter

Er fiskekaker noe du ennå ikke har testet ut, eller trenger du inspirasjon til nye retter, skal du få noen tips av oss her:

  • Det klassiske tilbehøret er gjerne kokte poteter og råkostsalat eller dampede grønnsaker. Prøv for eksempel denne oppskriften på fiskekaker med råkost.
  • Fiskekaker smaker også veldig godt som burger, enten i et grovt hamburgerbrød eller pitabrød med salat, tomat, paprika og agurk. Tine Sundførs tips til dressing: Chilisaus blandet med mager kesam. Eller hva med å lage fiskeburger med ovnsstekt paprika og dill- og sitronmajones?
  • Er barna sultne når de kommer hjem fra skolen og middagen fortsatt noen timer unna? Ha en pakke fiskekaker lett tilgjengelig i kjøleskapet – kjempegodt som mellommåltid! (kan spises kalde eller lunkes i mikroen)
  • Har du prøvd å bake fiskekaker i ovnen sammen med grønnsaker? Grønnsakene med litt olivenolje og urter trenger ca 30 minutter i ovnen, mens fiskekakene puttes i ovnen de siste minuttene bare for å varmes litt, kan Sundfør tipse om.
  • Også havet konge kan serveres som kake. Prøv skreikaker med grovt brød og salat til lunsj eller som en kjapp middag!

Ikke glem fet fisk

Fiskekaker med høyt fiskeinnhold teller som et av ukens fiskemåltider, men husk at dette bør suppleres med minst et måltid med fet fisk som laks eller ørret siden det er kun de fete fiskeslagene som har et høyt innhold av d-vitamin og omega-3-fettsyrer.

6 tips for å få barn til å spise fisk

  1. Lag mat sammen med barna, og spis maten sammen.
  2. Bruk fisk som pålegg, da får barna de samme viktige næringsstoffene her som gjennom middagsmaten.
  3. Barn er nysgjerrige. Gjør maten mer spennende ved å fortelle om fisken og om livet i havet.
  4. Bruk fiskens navn – laks, torsk, flyndre, steinbit – da blir det lettere for barna å ta stilling til hva de liker. Noen liker laks, men ikke torsk, eller motsatt.
  5. Ikke prøv å lure barna ved å late som om de får noe annet. Da blir de bare fiskemotstandere.
  6. Vær opptatt av kvalitet. Den beste måten å få barn til å bli glad i sjømat, er å friste med den fabelaktige kvaliteten til norsk sjømat.

(Kilde: Nærings- og fiskeridepartementet)