Velg riktig fett

Hva er sunnest?

Foto: KIWI

Lett betyr ikke alltid sunt, og fett er ikke ett fett.

For at et produkt skal kunne kategoriseres som lett, skal det ha 30 prosent mindre fett enn tilsvarende produkter. Likevel kan dette ikke brukes som et mål på det totale kaloriinnholdet eller hvor sunt produktet er.

– Lett potetgull har fortsatt ganske mange kalorier, mens både vanlig og mager cottage cheese har lite fett, lite kalorier og mye protein og er sunne produkter, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

– Bør man velge mager eller vanlig cottage cheese?

– Hvor vidt man bør velge mager eller vanlig cottage cheese kommer veldig an på mengden cottage cheese man spiser. Noen spiser en boks om dagen og noen bruker et par spiseskjeer på toppen av en salat eller på brødskiver av og til.

Fett når du trener

For deg som trener kan kanskje originalversjonen være et godt valg. Når du trener trenger du nemlig mer energi, og dersom du spiser lite fett kan det være vanskelig å få i seg nok kalorier.

– Dersom du får i deg for lite kalorier vil du merke at du både har mindre å gi på treningsøktene og du kan øke risikoen for å få for lite av de fettløselige vitaminene A, D, E og K, og de essensielle fettsyrene omega-3 og omega-6, sier Sundfør. 

Velg riktig fett

Klinisk Ernæringsfysiolog Tine Sundfør

Det er mange meninger om hvor farlig eller ufarlig fett er, og det er jammen ikke lett å vite hva man skal tro. Men ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er det i hvert fall én ting som er sikkert: Alle trenger en viss mengde fett i kostholdet, men vi bør tenke litt på hvilken type fett vi velger.

– Noen fettsyrer er helt avgjørende for en god helse, mens andre fettsyrer kan føre til tette blodårer om det blir for mye av det, forklarer ernæringsfysiologen og fortsetter:

– Det er det mettede fettet vi bør unngå. Det som blir hardt når det står i kjøleskapet. Dette fettet er med på å øke kolesterolet, sier Sundfør.

Fett nok 

Men husk at alle fett-typene inneholder omtrent like mange kalorier.

– Du bør uansett tenke på mengdene fett du spiser, og passe på at det fettet du faktisk får i deg inneholder mest mulig av de sunne fett-typene, avslutter Sundfør.