Kresne barn

Slik får du barna til å smake på ny mat

Ikke føl deg mislykket selv om barna ikke spiser grønnsaker.

Noen barn er imidlertid mer kresne enn andre, og i blant kan skepsisen føre til at de får et så ensidig kosthold at det går utover næringsinntaket og helsen.  Dessverre er det gjerne det som er aller sunnest barna er aller mest skeptiske til, og mange foreldre opplever at det som skulle vært et koselig måltid ender med diskusjoner og krangler for å få de små til å spise opp grønnsakene.

Gjem det grønne

Heldigvis finnes det noen råd du kan ta med deg når du ønsker å bidra til at barna utvider smaksrepertoaret.  Det er også mulig å snike mer grønt inn i barnas kosthold nesten uten at de merker det.  Hva vi liker og ikke liker avhenger til en viss grad av genene og smaksløkene våre, men tilvenningen til nye smaker over tid er likevel av størst betydning.

Et overlevelsesinstinkt

Nesten alle barn foretrekker søt smak, og dette tror man har sammenheng med at morsmelk smaker søtt og at det er av stor betydning at barnet vil ha melken fra første stund.
Det at vi liker søtt kan altså være et slags medfødt overlevelsesinstinkt. Den bitre smaken vi finner i mange grønnsaker, er derimot den smaken det er vanskeligst for barnet å vende seg til.

...og det er ikke uten grunn.

Nyere forskning viser at barn har over 10 000 smaksløker, mens voksne bare har omtrent 3 000, og det betyr at barn opplever alle smaker som mer fremtredende enn vi voksne gjør.
Den bitre smaken blir dermed svært intens og vanskelig å vende seg til, og i tillegg har noen mennesker et gen som gjør at det som smaker bittert oppleves som ekstra intenst.

Ikke din feil

Det er med andre ord ingen grunn til å fortvile eller føle seg mislykket som forelder hvis du ikke får barna til å spise grønnsakene sine. Du har ikke gjort noe feil.
Det er likevel heller ikke slik at slaget er tapt, for her som ellers er det slik at øvelse gjør mester.
De fleste barn må nemlig smake på en ny smak 10-20 ganger før de begynner å like den.

De fleste barn må smake på en ny smak 10 til 20 ganger før de begynner å like den.

Lag en monstermos

Et godt tips dersom du gang på gang må la barnet gå fra bordet uten at grønnsakene er spist opp, er å gjemme dem i maten. Bland blomkål, kålrabi, gulrot, søtpotet, sellerirot, pastinakk eller persillerot i potetmosen. Start for eksempel med litt blomkål og øk så mengden etter hvert.
Du kan også blande inn most brokkoli eller spinat, men sørg da for å presentere retten på en slik måte at den lysegrønne potetmosen oppleves som spennende.
Monstermos faller garantert i smak hos små gutter.

En sunn favoritt

Sliter du med å få i barna tomater, kan det være en idé å lage hjemmelaget tomatsuppe.
Ved å lage suppen selv sparer du mye salt samtidig som du enkelt kan blande inn litt løk, stangselleri, hvitløk eller gulrot.
Grønnsaker kan videre moses og brukes i saus og gryter, som for eksempel i en klassisk bolognesesaus med løk, gulrot, hvitløk og stangselleri til pastaen.
Med dette tilbehøret blir barnas favorittrett med ett både sunnere og enda bedre.

Tines beste råd til fortvilte foreldre:

  1. ”Å smake på” er en god regel. Ofte liker barn mer enn de selv tror, så ta litt på tallerkenen og motiver til å smake på ny mat.
  2. Server nye matvarer med jevne mellomrom. En rullerende meny med pizza, taco og pannekaker bygger opp under det kresne barnet og kan føre til ernæringsproblemer for både barn og voksne.
  3. Ikke gi barnet belønning for å spise opp, og unngå utsagn som ”hvis du spiser opp grønnsakene dine skal du få en is”. Dette lærer barna at det ikke lønner seg å spise opp maten uten kamp.
  4. Det er ekstra viktig å begrense inntaket av sukkerrik mat og drikke for kresne barn, og unngå også småspising mellom måltidene. Det er lettere å spise noe man bare liker litt hvis man er skikkelig sulten.
  5. Ta barna med på matlagingen. Dette skjerper appetitten og bidrar ofte til at barna spiser mat de ellers ikke ville spist.
  6. Barn liker ofte rene, enkle smaker. Et godt tips er å ha tomat, agurk, paprika, gulrot, mais, sukkererter, oliven, avokado og andre grønnsaker i små skåler slik at alle kan velge de typene grønnsaker de liker best.
  7. Barn liker ofte rå grønnsaker best. Del opp rå gulrot, kålrot, paprika, tomat og agurk og sett det frem frem i skåler.
  8. Barn liker ofte grønnsaker med litt ekstra søtsmak best. Grønnsaker om søtpaprika, gulrot, cherrytomater og sukkererter er ofte favoritter.
  9. Bruk stavmikseren og lag pureer og juice av grønnsakene. På denne måten kan du snike inn grønnsaker i mange retter.
  10. Ingen har tid til lage grønnsakasspyd og fine figurer av grønnsaker hver dag, men du kan jo gjøre det for eksempel til søndagsmiddagen. La barna være med å lage i stand.