I Aftenposten 13. februar skriver Joacim Lund at vi i KIWI ofrer kundene våre i priskrigen, og bruker dem som kanonføde. Hadde det vært slik, ville KIWI vært historie. I KIWI er kunden sjefen.

Innlegget fra Joacim Lund kan leses hos Aftenposten

I 2007 kuttet KIWI prisene på frukt og grønt tilsvarende momsen. I 2011 gjorde vi det samme med nøkkelhullsprodukter. Vi har kjempet for lave priser på sunn mat i en årrekke. Vi vet at lavere priser betyr at flere kjøper sunt, noe som gagner kunden.

Siden 2007 har vi kommet langt i å tilby kundene billige sunne varer, uten å la det gå utover kvaliteten. I fjor solgte vi 20 prosent mer frukt og grønt enn året før. Bare så langt i år har vi økt med nye 20 prosent. Slik handler ikke ofre. 

Les også: Slik skal vi nå målet om lave priser og best kvalitet

Rekordsalg

I dag selger KIWI mer frukt og grønt enn noen gang. Lavere priser fører til økt salg, høyere rullering og dermed ferskere frukt og grønt i våre 630 butikker. Men vi er selvfølgelig ikke i mål. Frukt og grønt er levende varer og krever spesielt fokus og oppfølging i butikkene.

I TV2 Matkontrollen ble butikker fra de tre lavpriskjedene testet for kvalitet på frukt og grønt. Der fant de for mye frukt og grønt av dårlig kvalitet i alle kjedenes butikker. I programmet stilte vi opp og beklaget dette. Det skulle bare mangle.

Vær trygg!

KIWI-kunder skal være trygge på at de får gode varer hos oss. Dårlig frukt og grønt i butikken er dårlig for kunden, og det er dårlig butikk for oss. Matkontrollen viste at vi kan bli bedre. Det tar vi til oss. Derfor sender vi ut frukt- og grøntkonsulenter til alle våre 630 butikker landet over for å gjennomgå rutinene våre. I tillegg innfører vi hyppigere kvalitetskontroller i hele åpningstiden.

Det gjør vi fordi kunden er sjefen. Ikke offer.