Mat uten kjøtt, fisk og fugl

La deg inspirere til å lage spennende retter uten kjøtt, fisk og fugl

Stadig flere nordmenn har de siste årene valgt å kutte noe ned på kjøttinntaket.

Du trenger absolutt ikke å bli vegetarianer, men hva med en kjøttfridag eller to i uken.
Akkurat nå er det trendy å være semi-vegetarianer dvs. å spise vegetarisk noen ganger i uken, men i tillegg melk og egg, noe fisk og eventuelt kjøtt. Da får du helseeffekten av mer grønt og man «tvinges» til å tenke litt alternativt i matlagingen, noe som kan gi nye spennende smaksopplevelser.

Ut fra et miljø- og helseperspektiv er det veldig gunstig å spise mer plantebasert kost.

Vegetarkost deles inn i tre hovedgrupper avhengig av hvilke matvaregrupper fra dyreriket som er inkludert.
Vegankost består kun av plantebasert mat, mens laktovegetarianere både spiser vegankost og melkeprodukter. Lakto-ovo-vegetarisk kost inkluderer også egg. 
I tillegg snakker man om semi-vegetarianerer som spiser vegetarisk flere ganger i uken, men i tillegg gjerne noe fisk og eventuelt kjøtt
La deg inspirere og forsøk å lage nye og spennende retter uten kjøtt, fisk og fugl en dag eller to hver uke. Da får du helseeffekten av mer grønt i tillegg til nye smaksopplevelser. 

Bra for helsen

Et riktig sammensatt vegetarkosthold har helsefordeler som lavere kolesterol, lavere blodtrykk samt lavere risiko for hjerte- og karsykdom, diabetes 2 og flere kreftfomer.
Studier tyder også på at vegetarianere lever lengre enn resten av befolkingen.
Det er med andre ord ikke uten grunn at semi-vegetarrestauranter er blitt trendy i New York og London.

Mens rotgrønnsaker, brokkoli og blomkål koster rundt 20 kroner per kilo, må du ofte betale flere hundre kroner kiloen for fisk og kjøtt.

Følg trenden

Hvis du bestemmer deg for å gå helt over til et rent vegansk kosthold, er det nødvendig med noen forkunnskaper og litt planlegging for å klare å dekke kroppens behov.
Det er jo viktig at du ikke går glipp av noen næringsstoffer.
Et godt alternativ er derfor å følge trenden fra New York og London, og ikke utelatte kjøtt og fisk helt, men heller tenke litt omvendt av det vi ofte gjør.
La grønnsakene være hovedingrediensene og ha kjøtt eller fisk som tilbehør.

Gøy å eksperimentere

Fordelene er ifølge stjernekokkene mange.
De trekker frem alt fra miljøhensyn til at det er gøy å eksperimentere mer med grønnsaker.
Sunnhetsaspektet og ønske fra forbrukerne er naturligvis også av betydning når de nå velger å servere mer grønt.
Alle disse argumentene er både gode og holdbare.

Billigere mat

Når du i tillegg legger til prisaspektet, er det i alle fall ingen grunn til å ikke bytte ut noe kjøtt og fisk med grønnsaker også hjemme på eget kjøkken.
For mens rotgrønnsaker, brokkoli og blomkål koster rundt 20 kroner per kilo, må du ofte betale flere hundre kroner kiloen for fisk og kjøtt.
Selv med grønnsaker som paprika, sukkererter og salat, som koster mer per kilo, blir altså dette lønnsomt.