Perfekt nistepakke til skituren

Nistepakke til skituren

Her finner du ekspertenes tips til hvordan du holder både humøret og energien oppe i skiløypa.

Brødskiver og appelsiner er gode å ha på skitur, men nistepakken kan lett gjøres enda mer spennende med noen enkle triks. Om du skal på en kort søndagstur eller legger ut på flere timer over fjellet, er det smart å tenke både på hva som smaker godt og hva du bør ha med deg for å unngå å gå tom for energi.

Det holder ikke med bare sjokolade

Når sola skinner og snøen glitrer, kan det være fristende å komme seg ut så raskt som mulig. Men det er alltid lurt å ta seg tid til å pakke litt skikkelig mat for turen.

Selv når planen er en effektiv treningsøkt uten pauser, er det lurt å ha med noe å drikke og litt å tygge på. Det er en ubehagelig opplevelse å gå tom halvveis på turen.

– Litt Kvikk Lunsj skader ikke, men du bør ikke velge sjokolade istedenfor annen mat på tur, for da er det lett å gå tom for energi, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål.

Fyll på med riktig energi

Når du er ute på skitur, og særlig hvis du planlegger en langtur, er det viktig å ha med en god matpakke med en god porsjon karbohydrater for å holde blodsukkeret stabilt over tid.

– Matpakke med grovt brød eller grove rundstykker og proteinrikt pålegg som fiskepålegg, egg, ost og kjøttpålegg er bra bensin for muskulaturen. Ved lavere intensitet fungerer også fett i større grad som energikilde, sier Sundfør.

Husk å ta med små oppkvikkere

På lengre turer kan det være lurt å putte en pose med nøtter og rosiner eller annen tørket frukt i en lett tilgjengelig jakkelomme. Slik kan du gi deg selv og de du går sammen med en liten oppkvikker når det begynner å kjennes tungt i oppoverbakkene.

Det er også lurt å drikke rikelig, spesielt hvis du blir varm og svetter mer enn vanlig. Varm kakao, kaffe og te smaker godt på skitur, men ta alltid med vann i tillegg. Det er viktig for å erstatte væsketapet hvis du har svettet mye.

Hvis du skal gå en kort tur med barna, så har du kanskje ikke behov for så mye påfyll selv. Men husk at turen kan kjennes betydelig mer krevende for barn, og at det alltid er stas med en pause.

Appelsin i sekken sier seg selv

Det er ikke uten grunn at appelsinen er en av de mest trofaste følgesvennene når vi nordmenn legger ut på skitur.

Få frukter kan konkurrere med den midtvinters når det gjelder friskhet og saftighet. Den er rik på C-vitaminer, og er utrolig enkel å slenge i sekken. Syns du den er klissete å skrelle, finnes det et enkelt triks.

– Mitt beste tips er å skrelle appelsinen på forhånd og pakke den inn i plastfolie. Da blir den mye enklere å spise i løypa, og du unngår appelsinskrell i naturen, sier Tine Sundfør.

Billigere appelsin med KIWI PLUSS

– Vinteren er høysesong for sitrusfrukter, og det er nå de er ekstra søte og gode, sier ferskvaresjef i KIWI, Harald Bregner.

– Med vårt nye fordelsprogram KIWI PLUSS får du dessuten 7,5 prosent bonus på all frukt og grønt, og det er gratis å være medlem.

Det er ingen grunn til å ikke følge de vanlige tipsene for å spise sunt også på skituren. Du kan bidra til de anbefalte fem om dagen med paprika, salat og tomat på brødskiva.

Mitt beste tips er å skrelle appelsinen på forhånd og pakke den inn i plastfolie. Da blir den mye enklere å spise i løypa, og du unngår appelsinskrell i naturen.

Mange alternativer til brødskiver

Hvis du ønsker et alternativ til den tradisjonelle nistepakken, er en matboks med pastasalat et glimrende alternativ.

– Bruk matbokser med flere rom, og fyll på med middagsrester. Her er det bare fantasien som setter grenser, sier Ingvild Lundberg Bakke, kommunikasjonsrådgiver i Den Norske Turistforening.

– Kjøttboller og litt grønnsaker, en mettende pastasalat, skinkeskiver og potetsalat er alle gode alternativer. Et annet godt triks er å fylle en termos med suppe eller gryterett, sier hun.

Laks er et sunt og godt alternativ til pølse på bålet

Har du god tid, er det deilig å ta en lengre pust i bakken og rigge seg til i en snøskavl for en velfortjent matpause. Det er ingenting som er så hyggelig som å tenne et lite bål av ved du tar med deg i ryggsekken.

I stedet for grillpølse kan du gjerne bruke lakseskiver med pesto eller crème fraîche som du serverer i tortillawraps.

Ta med litt aluminiumsfolie som du smører med olje, så kan du enkelt grille laksen på bålet uten at den verken brennes eller setter seg fast.

Grove brødskiver med ost og skinke smaker også ekstra godt etter en omgang over bålflammene.