Ferdig vasket og kuttet salat

Så enkelt kan det gjøres til middag

Foto: KIWI

Nå har vi i KIWI vridd hodene våre for å finne løsninger som gjør det enklere for deg å gi plass til grønnsakene, så slipper du å bruke tid på det selv!

Aldri har det vært enklere å servere salat. En deilig salat smaker alltid godt som tilbehør, nesten uansett hva du har på tallerkenen.

Enten du vil ha noen enkle, grønne blader eller en fargerik salatbolle, trenger det verken å være tidkrevende eller vanskelig. Start med en salatpose, så er du i gang!

Fem oppskrifter med salat

I det nye oppskriftsheftet som du finner i din nærmeste KIWI-butikk (helt gratis!) finner du flere idéer til hvordan du lager et fullverdig måltid med salat. Bland inn rester av kjøtt, fisk, ost og kylling. Vil du ha den helt grønn, er nøtter, bønner og linser gode ingredienser for å få inn proteinene.

Bruker du ikke alt, kan salatposen lukkes igjen og holder seg fint i kjøleskapet et par dager.

Oppskriftsheftet er fint å ha liggende på kjøkkenbenken, så er det enkelt å bla igjennom når du trenger middagsinspirasjon. Du får også alle oppskriftene her på KIWI.no:

Lettsaltet torsk i ovnSe oppskrift: Lettsaltet torsk i ovn med mangosalat og nudler

kyllingsalat med revet blomkål og krutongerSe oppskrift: Kyllingsalat med krutonger og revet blomkål

biffsalat med rucculaSe oppskrift: Biffsalat med ruccula, rødbeter og quinoa

Tortilla med isbergsalat, svinekjøtt og søtpotetSe oppskrift: Tortilla med isbergsalat, svinekjøtt og søtpotet

Spinatsalat med pølser og poteterSe oppskrift: Spinatsalat med pølser, poteter og hvitløksrømme

Salater kan varieres i det uendelige

Du blir god og mett og holder blodsukkeret stabilt når du kombinerer ulike salater og grønnsaker med en god porsjon protein fra belgfrukter, egg, skalldyr, fisk, ost, cottage cheese, kesam, kylling eller rent kjøtt. Du får også i deg sunt fett fra usaltede nøtter, frø, avokado, oliven eller gode oljer.

Salat og restemat

Salat er ikke bare sunt og godt, det er også en glimrende måte å bruke opp rester på. Bruk middagsrester, den siste ostebiten eller en avokado som snart er overmoden og bland det sammen med friske blader og det du har av grønnsaker. Topp med litt god olje, et dryss parmesan, litt pesto, friske urter, hakkede nøtter, ristede kjerner og frø eller biter av soltørkede tomater.

I det samme oppskriftsheftet finner du også oppskrift på 15 middager basert på tre forskjellige sauser, fem mellommåltider, frokoster eller desserter du kan lage ut ifra én grunnoppskrift på hjemmelaget müsli, og fem oppskrifter til matpakken!