Verdens vanndag

Så mye vann bør du drikke

Foto: Maskot/NTB Scanpix

Vann er myteomspunnet. Er det farlig å få i seg for mye?

Visste du at hele 60 prosent av kroppen din består av vann? Likevel kan små forandringer i væskebalansen få store utslag. Om du har hodepine etter trening, kaffekopp nummer tre eller gårsdagens lønningspils, er det sannsynligvis fordi du ikke har drukket nok.  

 Men hva er egentlig nok?

Så mye vann trenger du

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør.- Jeg bruker følgende tommelfingerregel: Én kilo kroppsvekt trenger 30 ml væske om dagen, sier ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Veier du 70 kg, trenger du altså 2,1 liter væske daglig. Under trening må du ha mellom 0,5 og 1 liter ekstra i timen. Og gjerne et glass vann eller to før økten.

- Om du befinner deg i stor høyde, om det er veldig varmt ute, om du har feber, omgangssyke eller fyllesyke, har du også behov for mer væske, forklarer Sundfør.

Men husk: Alt trenger ikke å drikkes. Bare fra maten du spiser får du i deg omtrent 1 liter vann om dagen. 

Hodepine og sløvhet

Konsekvensene av å få i seg for lite væske er hodepine, svimmelhet og svekket konsentrasjonsevne. Noen føler seg også sultne, siden kroppen forveksler væskemangel med sult. 

- Drikker du for lite under trening, føler du deg ofte tung. Det er mye vann i blodet, og væskemangel innebærer at blodvolumet blir mindre. Hjertet må jobbe hardere for å få nok oksygen ut i kroppen, og da blir du fortere sliten, forteller Sundfør.

Er det et problem å få i seg for mye væske?

- Det finnes skrekkeksempler på folk som har vært døden nær etter å ha drukket for mye vann. Men dette er ekstreme tilfeller, og som regel går det helt fint å drikke litt mer enn man har behov for, sier Sundfør.

Vann til kaffen

Noen typer væske bør du uansett innta i moderate mengder. For mye sukkerholdig drikke og juice kan være skadelig for tennene, og for mye saltholdig mineralvann er heller ikke sunt, med mindre du trener. Salt er nemlig bra for væskebalansen.  

I tillegg bør man drikke et glass vann for hver kopp kaffe. Kaffe er lett vanndrivende og bidrar ikke til væskeinntaket. Om du synes vann er kjedelig, kan du alltids piffe opp med en appelsinbåt eller bær, tipser Sundfør.