Tips til eksamensklare studenter

Billig og sunn studentmat til eksamenstiden

Mange studenter er nå inne i en lang eksamensperiode. Da er det lurt å gi kroppen ordentlig påfyll.

- Det har ikke vært så mye tid til matlaging, innrømmer Sindre Viken Holsen.

Da vi snakket med ham for et par måneder siden, skulle han ha eksamen i sykdomslære, og nå i mai venter flere nye eksamener.

- Det er en lang eksamensperiode, så jeg prøver å tenke litt ekstra på hva jeg spiser, sier han.

Les også: Dette ønsket Sindre hjelp til forrige gang Oppdrag pluss var på besøk hos den travle studenten

Pannekaker på lesedagene

Alle som har lest til eksamen vet hvor lett det er å ty til småspising.

- Jeg er litt for glad i godteri og prøver å ikke ha det i skapet når jeg sitter hjemme og leser, sier Sindre.

Han lager heller kosemat som metter og gir god energi.

- I forrige eksamensperiode spiste jeg speltlefser med brunost og en klatt Cottage Cheese. Denne gangen går det mer i bananpannekaker eller havregrøt med mye godt oppå. Dessuten spiser jeg mye frukt, forteller han.

Les også: Spis hele regnbuen av frukt og grønt!

Se hvilken utfordring Sindre ga Tine Sundfør forrige gang de møttes:

Ekstra god matpakke

På eksamensdagen har Sindre helst med seg en vanlig matpakke med grovbrød eller knekkebrød, og litt ekstra godt pålegg. Det er mat som metter lenge, men som også er litt ekstra fristende.

- Maten er jo det eneste man kan glede seg til på en eksamensdag, sier han og ler.

Les også: Tre grønnsaker du kan bruke i syv dager

Frukt, gulrøtter og nøtter fungerer fint når han vil ha noe å knaske på, men sjokoladen lar han ligge igjen hjemme.

- Den skal være belønning til eksamen er ferdig, sier han.

Noe å glede seg til

Det synes klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør høres ut som en god løsning.

-Mange tror de må ha med sjokolade på eksamen for å holde blodsukkeret opp. Men dette er feil! Ingen trenger sjokolade for energiens skyld under eksamen, sier Tine.

Hun understreker at man selvfølgelig kan ha med litt sjokolade for kosens skyld, men hvis du ønsker å ha et jevnt og godt blodsukker gjennom hele eksamen kan det være lurt å putte litt andre ting i matboksen.

- En vanlig matpakke med grovt brød og proteinrikt pålegg, sånn som Sindre velger, fungerer fint på en eksamensdag, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Les også: Slik lager du en spennende matpakke

Mat som gir energi

For de som ønsker litt ekstra godt i matboksen denne dagen kan det være en idé å steke grove vafler, lage bananpannekaker eller ta med pizzasnurrer.

- Bruk litt grovt mel i røren og i snurrene, så blir det mere «hold» i maten, sier hun.
En god omelett eller pastasalat er andre alternativer.

Se oppskrift: Pastasalat med varmrøkt laks

På slutten av eksamen er de fleste slitne, og trenger gjerne litt rask energi.

- Gjør det billig og ta med nøtter og rosiner i en liten boks hjemmefra i stedet for å kjøpe ferdige poser med nøttemiks. Energibarer er også enkelt å lage, og på KIWIs nettsider finner du oppskrift, sier Tine.

Les også: Slik gjør du hverdagsmaten billigere

Se Sindres tips til studenter som trenger spareråd:

TIPS: Lite matlyst før eksamen?

En skikkelig frokost legger et godt grunnlag før eksamen. Hvis du er nervøs og sliter med å få i deg mat kan smoothie være et fint alternativ. Se flere gode oppskrifter her!