Sunnere middag

Slik blir familiens hverdagsmat sunnere

Disse enkle tipsene kan hjelpe familien med å spise riktigere.

De aller fleste av oss er klar over hvor viktig det er for hele familien å spise riktig, men i en travel hverdag er det ikke alltid like lett å få det til.

En ny undersøkelse analyseinstituttet YouGov har gjort for KIWI viser at én av tre nordmenn ønsker at familien skal spise mer frukt og grønt. Én av tre ønsker også at hele familien skal spise mer fisk.

Les også: Få masse inspirasjon og gode fiskeoppskrifter her!

Planlegging er alfa og omega

Ernæringsfysiolog Tine Sundførs beste råd er å planlegge ukemenyen på forhånd.Uten planlegging av hva du skal spise og hva du skal handle inn av råvarer, er det lett å ende opp med de mer usunne middagsalternativene.

– Sett av tid til planlegging. De aller fleste opplever at hvis man har planer for middagen de neste to–tre dagene, velger man mye bedre enn hvis man gjør impulsvalgene i butikken der og da når man har dårlig tid, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Oslo Universitetssykehus.

Les også: Slik gjør du hverdagsmaten billigere

Ikke skyld på barna

Som voksen er det lett å glemme at man har lært seg å like mange smaker gjennom mange år. Barn behøver tid til å lære seg å like mange forskjellige ting.

Men mange barn spiser veldig mye forskjellig, så lenge det ikke er for sterkt på smak. Det hjelper ikke å skylde på at barna ikke vil ha grønnsaker eller fisk.

– Husk at barna ikke behøver å spise absolutt alt av det de voksne spiser. Det holder med at de spiser hovedingrediensen og de grønnsakene de faktisk liker, sier spesialist i klinisk psykologi, Cecilie Lynum.

Les også: Slik får du barna til å spise mer fisk

La fisk være en fest, ikke en utfordring

Fiskemåltider bør være en naturlig del av hverdagen, sier Lynum, som mener det er unødvendig å fokusere så voldsomt på at det er så fryktelig sunt (selv om det er det!).

– Fisk er jo noe av det mildeste du kan spise, så jeg skjønner ikke denne myten om at barn ikke liker fisk. Spiser du fisk selv, kommer barna til å spise det også, sier Lynum.

I Norge er vi heldige som har et rikelig utvalg av fersk fisk av høy kvalitet, lett tilgjengelig i ferskvaredisken. Helsemyndighetene råder oss til å spise minst to fiskemåltider i uken.

Les også: Visste du at fisken du kjøper hos KIWI er like fersk som den du får i betjente fiskedisker?

Dropp aldri grønnsaker

Det finnes ikke noe unnskyldning for å droppe grønnsaker til middag. Dette er både sunne, gode og billige ingredienser som er enkle å tilberede, men som også kan «oppgraderes» til å være hovedingrediensen i et måltid.

KIWI Hverdagsmeny finner du nye forslag til middagsretter hver uke. Har du testet de ut?

Prøv disse sunne familiemiddagene