Frukt i farta

Slik unngår du søtsuget før middag

Foto: KIWI

Er du ofte småsulten på vei hjem fra skole eller jobb, og rasker med deg noe søtt i butikken for å holde ut til middag? Velg bær i stedet for bolle!

- Frukt og grønnsaker er et glimrende alternativ fordi det gir lite kalorier, men samtidig en dose fruktsukker og mye fiber som sørger for en balansert blodsukkerkurve, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Dermed blir du mett og holder blodsukkeret stabilt, samtidig som du ikke ødelegger appetitten til neste måltid. Hadde du valgt sjokolade eller bolle ville du fått en rask blodsukkerstigning der og da, men ikke følt deg så mye bedre etterpå.

- Større utvalg og lavere priser gjør at det nå er mye lettere å velge frukt eller grønt som mellommåltid, påpeker Sundfør.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør i KIWI-butikken.

Fruktbeger på farta

Blåbær i beger er super å spise "i farta"I tillegg til epler, bananer, appelsiner og mye annen god frukt som kan kjøpes i løsvekt, finnes det flere spennende produkter som gjør det enklere å spise grønt og sunt mellom måltidene.

Et av de nyeste produktene fra BAMA er porsjonsbeger med bær. Ifølge informasjonssjef Hanne Linnert i BAMA har vi nordmenn virkelig fått øynene opp for bær, og shakeren med blåbær har allerede blitt veldig populær.

- Den selges i to størrelser og er ypperlig for folk i farta. Det er bare å vippe opp lokket og ta en neve bær, før man setter det på igjen, sier hun og forteller at BAMA nå tester ut over tusen sorter blåbær for å få frem bær som har enda mer smak og høyere næringsinnhold.

Ta en tomat

Tomater i beger.Sukkererter i pose og knaskegulerøtter har også blitt populære produkter for de som står i butikken og kjenner at det er litt for lenge til middag. Et annet alternativ er små tomater i shaker (beger).

- Vi har tre ulike varianter som alle har blitt en «hit» blant forbrukerne fordi de er så anvendelige, forteller informasjonssjefen.

For å resirkulere plasten og spare miljøet er shakeren laget slik at den også kan gjenbrukes til smoothie, saft eller baking. Eller kanskje du vil fylle den med andre gode grønnsaker eller frukt som du tar med i vesken?

Fem om dagen

Ifølge ernæringsfysiolog Tine Sundfør er det flere grunner til å velge frukt på farta i stedet for bolle når du er sulten og bare «må ha noe».

- Spiser du frukt og grønnsaker som mellommåltid blir det mye lettere å få i seg alle «fem om dagen», noe som igjen styrker immunforsvaret og beskytter mot både hjerte- og karsykdom og kreft, forteller hun.

Du kan lese mer om hvor mye frukt og grønt vi bør spise hver dag, og hvorfor, på Helsedirektoratets nettsider.