Selv uten fisk kommer du langt med korn, tang og tare på havet.

Med tre mann i crewet og surfbrett om bord, la vi kursen mot yttersiden av Lofotryggen. Solen lovet oss skjønnhet, og et vagt løfte om trygg ankerplass i Norskehavet. Halve besetningen sverget til et vegansk kosthold, det ble faktisk hvisket om mytteri da det kom på tale å bruke harpunene. Når behovet for protein fra havet meldte seg, var sjøgress den diplomatiske løsningen på problemet.

En undervannsjungel. Havet er fullt av vidunderlige smaker og farger.

Supermat i overflod

Tang og tare vokser vilt over hele verden, og finnes i overflod langs hele norskekysten. Det er viktig å tenke på hvor man sanker, for alle fjorder er dessverre ikke like rene og friske som de kunne vært.

Jeg svømmer ned til omtrent to meter under lavvannsmerket, på et sted langt fra båttrafikk og kloakkledninger, og tar for meg av den sunne helsekosten – som bokstavlig talt vokser på trær.

En middag til havs ble en kremet fullkornspasta med fersk sautert tare og traktkantareller fra i høst. Jeg kokte økologisk penne av fullkorn til den var nesten ferdig, og freste sjøgresset sammen med tørket vårløk, hvitløk og traktkantareller i økologisk rapsolje. Så hadde jeg i tørkede tomater, rød pesto og basilikum, og en skvett øl.

Tørket mat trenger væske for å få fin konsistens – så hvorfor ikke litt malt? Én til gryta, én til kokken, heter det jo. Chili og pepper har jeg alltid i til slutt, for å bevare de fantastiske næringsstoffene som disse krydderne inneholder. Så smaker jeg til med mineralsalt, og runder av med litt havrefløte før jeg setter lokket på.

Enkelhet og høyt næringsinnhold er nøkkelord på eventyr. Her er en pasta på sjøgress, traktkantareller og tomat.

Utnytter været

I Laukvik gikk vi inn ved brygga og fikk stille vann. Med båten i ro sørget jeg for å få bakt. Jeg gikk for et brød av rug, havre og solsikkefrø, og blandet inn hakkede fiken i deigen. Da jeg hadde fått brødene over i former, toppet jeg med salt og chili, og kjørte dem rett i ovnen uten heving.

Mens noen baker, slapper andre av. Her prøver Pontus ut sin siste oppfinnelse i den etterlengtede vårsolen.

Enkel bakst

Baking kan virke komplisert med heving, temperaturer og oppskrifter. Men akkurat som med annen matlaging er det fritt fram for å skyte fra hofta. Jeg kan varmt anbefale å begynne med en ferdig brødblanding fra butikken. Følg anvisningen på pakken, og bland i nøtter, krydder og tørket frukt etter smak, og bare se hvordan det blir. Etterhvert som man eksperimenterer blir det lettere å forstå hvordan det funker, og overgangen til egne blandinger går naturlig.

Havrebrød med fiken og chili. Raskt, enkelt og mettende.

Det kompakte og næringsrike brødet ble perfekt følge til oliven og rød pesto da vinen, sangen og gitaren fylte båten senere på kvelden. Da vi var halvveis rundt Vestvågøy sto stemningen til et sted langt oppe på masten.

Den tørkede frukten fant sin plass mellom sjokolade og ristede nøtter. Tørket kiwi ble en vinner, og Emil virker å være ganske fornøyd.

Det siste strekket rundt Vestvågøy gikk i kraftig motvind og motstrøms gjennom Gimsøystraumen. Det ble en lang dag med harde tak ved roret, og jeg var mildt sagt glad for å ha bakt, så jeg slapp å stå og koke suppe med 50 slag under revede seil.

Med ankeret i sjøen surfet vi Norskehavets bølger – og padlet tilbake i båten uten å berøre landjorda. Her er Jaako og Pontus på en partybølge.

Yttersiden av Lofoten er fantastisk. Arktiske værmønstere maler et fengslende bilde i ville kontraster. Med god vind i seilene går vi rakt på vårt neste mål.

Se alle Tinas høstoppskrifter

Få inspirasjon til kjapp, sunn og billig høstmat!