Slik spiser du variert

Tre grønnsaker du kan spise hele uken

Den ene kan bidra til bedre syn, den andre er med på å forebygge Alzheimers, mens den siste er et fyrverkeri av konsentrert sunnhet. Slik kan du spise variert mat med tre forskjellige grønnsaker i syv dager!

De fleste vet at grønnsaker er sunt og at vi bør spise mer av dem. Likevel får vi i oss langt mindre grønnsaker enn folk i andre land i Europa, ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Vil gjerne spise mer

Ferske tall fra YouGov viser at mer enn fire av ti nordmenn ønsker å spise mer frukt og grønt.

– Hos KIWI prøver vi å gjøre noe med dette, og passer alltid på å tilby et så stort utvalg av frukt og grønt som mulig i butikkene våre, forteller KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

– Det er også enkelt å finne deilige oppskrifter med mange grønnsaker på våre nettsider og i vår mobil-app KIWI huskeliste, noe vi tror hjelper folk som ønsker å spise mer av dette i hverdagen.

Les også: Tenk på dette før du handler grønnsaker

Tre gode grønnsaker for syv middager

Klinisk ernæringsfysiolog Tine SundførFor å gjøre valget enda enklere, spurte vi klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør om å peke ut tre grønnsaker som hun lett kunne bruke i ulike variasjoner gjennom en hel uke.

– Det er en utfordring, fordi det er så mange gode grønnsaker å få kjøpt året rundt, sier Tine.

– Men skulle jeg velge tre, ville jeg gått for brokkoli, gulrot og løk.

Les også: Spis hele regnbuen av frukt og grønt

Gode hver for seg eller sammen

Både gulrot, brokkoli og løk passer godt sammen og kan også brukes på et utall ulike måter hver for seg.

Gulrot og brokkoli passer godt til den helt klassiske måten å tilberede grønnsaker på, nemlig å dampkoke dem. Alle tre går også veldig godt sammen hvis du ovnsbaker dem.

– Kutt dem i litt store biter i en ovnsfast form, og putt de inn i ovnen med litt olivenolje, salt og pepper og kanskje noen urter, foreslår Tine, som også anbefaler å bruke alle tre til wokretter.

Les også: Spis potet med god samvittighet!

Allrounderen gulrot

Gulrot er ikke bare en svært sunn grønnsak – den kan brukes på fantastisk mange måter. Du kan knaske den rå eller lage råkost. Kok den, ovnsbak den, lag gulrotpuré, gulrotjuice eller en gulrotkake.

Les også: Tilbake til røttene

– Gulroten har mange sunne egenskaper. Den er rik på betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen, og det er bra for synet og huden, sier Tine Sundfør. Gulrøtter inneholder også viktige næringsstoffer som kalium, folinsyre og jern, de er veldig kalorifattige og inneholder masse fiber.

Løken er ikke noe å gråte over

Det er egentlig merkelig at vi ikke spiser mer løk her i landet, mener ernæringsfysiologen.

– Grønnsaken er lett å få tak i, holder seg svært lenge og er et fyrverkeri av sunnhet, påpeker hun.

Sammen med tomaten, er løken faktisk det eneste som Helsedirektoratet spesielt trekker frem når de anbefaler 5 om dagen.

Supergrønnsaken brokkoli

Brokkoli blir sett på som en supergrønnsak, og med god grunn. Én ting er at den inneholder mye folat og antioksidanter.

– Men det mange kanskje ikke vet, er at den faktisk inneholder mer C-vitamin enn appelsin, sier Tine. – Og C-vitamin er blant annet viktig for immunforsvaret vårt.

Forskning viser også at brokkoli er med på å forebygge en rekke sykdommer, inkludert Alzheimers og Parkinsons.

7 middager med brokkoli, gulrot og løk

Som tidligere nevnt, passer disse tre supergrønnsakene godt sammen. Men brokkoli, gulrot og løk er ikke kresne med sine grønne venner, det finnes også mange flere andre grønnsaker de går godt overens med. Her får du noen forslag:

Mandag (brokkoli)
Brokkoli- og blomkålmos med dill og sitron

Tirsdag (gulrot)
Kokosduftende gulrot og ingerfærsuppe med urtescones

Onsdag (brokkoli)
Spagetti “kremet” med avokado og revet brokkoli

Torsdag (løk)
Jansons fristelse med løksalsa

Fredag (gulrot)
Sitronbakte rotfrukter med ingefær

Lørdag (gulrot)
Indrefilet av svin med sennep- og estragonsaus

Søndag (løk)
Familieomelett med laks