Bedre enn omega-3-tilskudd og tran

Ta det for god fisk

Verken tran eller omega-3-tilskudd er en fullgod erstatning for fisk. Spiser du fisk, får du i deg flere næringsstoffer og reduserer risikoen for mange sykdommer.

I tillegg til D-, A- og E-vitamin og omega-3-fettsyrer, inneholder fisk både protein, jod og selen. Dette er næringsstoffer som mange av oss får i oss for lite av. Et jevnlig inntak av protein fra mager fisk kan forebygge både diabetes type 2 og overvekt.

Les også: Fem grunner til at fisk er digg til middag

Fisk er viktig

Prøv pankopanerte torskenuggets til middag!Tilstrekkelig med jod er viktig for stoffskiftet og utviklingen av sentralnervesystemet, mens selen er en sterk antioksidant som blant annet reduserer risikoen for kreft. Tran eller omega-3-tilskudd er viktig for de som er allergisk mot fisk eller ikke spiser fisk av andre årsaker. Det kan selvsagt også brukes som et supplement, men det kan aldri erstatte fisk i kostholdet.

Så spis fisk! Stekt. Kokt. Rå. Hel, filtrert eller marinert.

Oppskrift: Pankopanerte torskenuggets

Les også: Tre enkle måter å få i seg mer fisk

Visste du at...

Skreikaker er godt både som burger og på grovt brød.Det er et hav av muligheter når det kommer til å tilberede fisk. Visste du at mager saltvannsfisk er viktig for forbrenningen? Eller at lakseprotein kan bremse fedme? Jod er et sporstoff som er viktig for stoffskiftet, altså forbrenningen vår. Et lavt stoffskifte kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt og gjøre deg trøtt og uopplagt. Mange nordmenn får i seg for lite jod – spesielt gjelder dette de som spiser lite mager fisk eller bruker lite melkeprodukter.

Oppskrift: Skreikaker med grovt brød og salat

Les også: Skreien er kommet, nyt den nå!

Man trenger et daglig inntak av magre melkeprodukter og to til tre fiskemåltider per uke for å dekke jodbehovet. Men husk også på at for mye jod kan skade skjoldbruskkjertelen og at ekstra tilskudd for sikkerhets skyld ikke er å anbefale.

Mager eller fet fisk?

Har du prøvd appelsinkokt laks noen gang?Laks inneholder sunne omega-3-fettsyrer som kan beskytte oss mot hjerte- og karsykdom. Nå tyder ny, norsk forskning på at også proteinet i laksen er spesielt gunstig for å bremse utviklingen av fedme og minske risikoen for diabetes type 2. Mens innholdet av omega-3 fettsyrer er høyere jo fetere fisken er, så er innholdet av jod omtrent dobbelt så høyt i mager fisk som i fet fisk.

Oppskrift: Appelsinkokt laks 

Les også: Slik får du barna til å spise mer fisk

Med andre ord bør det stå mer enn laks, ørret og makrell på menyen siden den magre fisken også har sine særegne kvaliteter.

Vi kan kort og godt oppsummere med at både mager og fet fisk er sunt året rundt.