Grønnsaker

Tenk på dette før du handler grønnsaker

Kjøper du alltid de samme grønnsakene, eller handler du for mye og må kaste mat? Slik planlegger du grønnsakhandelen.

Når du spiser grønnsaker, reduserer du risikoen for hjerte- og karsykdommer og flere typer kreft. Men selv om fordelene med å spise mye grønnsaker er godt kjent, synes ikke alle det er like lett å få i seg nok.

Tenk på nye bruksområder

I en travel hverdag kan det være utfordrende å variere grønnsaksbruken nok til å gjøre råvaren spennende. Det er fort gjort å gå lei av kokte gulrøtter og brokkoli, selv om begge er veldig sunne og gode grønnsaker. Men setter du av bare noen få ekstra minutter før du går i butikken, kan du raskt finne frem til nye og smakfulle måter å bruke både vante og mindre vanlige grønnsaker på.

Kålen fortjener mer

I mange kjøkken er kålen stjerne i jula – som kålrotstappe til pinnekjøtt og som surkål til ribbe. Men det er ingen grunn til �� ikke bruke kålen resten av året også, for eksempel i en wok. Kåltyper som grønnkål, rødkål og brokkoli er rike på antioksidanter, som beskytter cellene i kroppen mot frie radikaler. Dette vil igjen være med på å beskytte mot hjerte- og karsykdommer.

Den beste kilden til antioksidanter

– Grønnkål danker ut alle andre grønnsaker når det gjelder innhold av antioksidanter, sier forsker Anne-Berit Wold fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet til forskning.no
– Grønnkål blir bedre på smak etter en frostnatt, og egner seg derfor godt for det norske klimaet.

6 tips før du handler grønnsaker

  1. Planlegg innkjøpet, ikke kjøp mer enn du vet du vil bruke
  2. Sjekk jevnlig hvordan det står til i grønnsaksskuffen
  3. Lær hvilke grønnsaker som holder seg lengst og hvilke du må bruke først
  4. Finn ut hvor det er best å oppbevare de ulike grønnsakene
  5. Les oppskrifter og bli inspirert til å prøve noe nytt
  6. Rydd rom for frosne grønnsaker i fryseren 

Les også: Tre grønnsaker på syv dager

Planlegg, så slipper du å kaste grønnsaker i søpla

Ifølge matvett.no kaster nordmenn hvert år over 230 000 tonn mat som kunne ha vært spist. Friske grønnsaker er blant varene som kastes oftest.

– Hvis du planlegger hva du har tenkt å bruke, pluss lærer deg noe om hvor lang holdbarhet ulike grønnsaker har, slipper du å brenne inne med grønnsaker du ikke lenger kan bruke, sier ferskvaresjef i KIWI, Harald Bregner. Det kan være en god idé å ta en jevnlig sjekk av grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Den kan fort bli til et «sort hull» med visne gulrøtter og slapp salat hvis du ikke følger med.

Lær hvor ulike grønnsaker bør oppbevares

En annen måte å sørge for at grønnsakene varer lenger, er å lære seg hvor de ulike typene trives best. Mange grønnsaker bør oppbevares i kjøleskap, som brokkoli, blomkål og gulrøtter og paprika. Andre, som agurk, auberginer og squash skal ikke ligge for kjølig. Noen grønnsaker holder seg bemerkelsesverdig lenge i et mørkt kjøkkenskap, som for eksempel løk og gresskar. Løk kan holde i inntil seks måneder hvis de lagres tørt og kjølig. Tommelfingerregelen er at de fleste grønnsaker kan oppbevares i kjøleskap så lenge de ikke skal modnes ytterligere.