Rotgrønnsaker - næringsrikt og godt

Tilbake til røttene

Disse tradisjonelle rotgrønnsakene fortjener en plass på middagsbordet. Og visste du at de fleste rotgrønnsaker inneholder et fyrverkeri av fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler?

Bruksmulighetene er utallige, for rotgrønnsakene har et spekter av ulike smaker.

Du kan velge mellom skarp ingefær, sødmefylt gulrot, jordaktige rødbeter og nøtteaktig pastinakk, for å nevne noen, og de er alle ekstremt anvendelige. Rotgrønnsaker passer like godt i rotmoser, supper og ovnsbakte som rå til dipp og råkostsalater.

Vakre farger

Generelt er rotgrønnsakene rike på fiber, antioksidanter og et spekter av ulike vitaminer og mineraler. Med utallige bruksområder, mange vakre farger og i tillegg høyt næringsinnhold er det derfor ikke rart at både kokker og ernæringsfysiologer har mange lovord til rotgrønnsakene.

Tradisjonelt var rotgrønnsakene selve fundamentet i det norske kjøkkenet.

Her er noen av våre vanligste rotgrønnsaker:

Rødbeten

Rødbeter er rike på kostfiber og B-vitaminet folat. Som de fleste andre grønnsaker inneholder r��dbeten også en del kalium, som blant annet er viktig for regulering av væskebalansen i kroppen. Den flotte fargen skyldes en kombinasjon av lillafarge fra betacyanin og gulfarge fra betaxantin som gjør rødbeten til en strålende antioksidantkilde.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder rødbete

Sellerirot

Selleriroten er en svært kalorifattig grønnsak, men den er en skikkelig kostfiberbombe. Grønnsaken er rik på C-vitamin og B-vitaminet folat. Folat er viktig for dannelsen av friske, røde blodceller og normalt DNA.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder sellerirot

Gulrot

Gulrøtter er en ypperlig A-vitaminkilde, og med to store gulrøtter om dagen dekker du dagsbehovet for dette vitaminet. A-vitaminet i gulroten er ikke ferdigdannet, men i form av betakaroten, som kroppen omdanner til aktivt A-vitamin. A-vitamin er viktig for synet og immunforsvaret.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder gulrot

Reddik

Reddiken er kalroifattig, rik på kostfiber og en god kilde til vitamin C.
For øvrig inneholder grønnsaken små mengder av en rekke vitaminer og mineraler.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder reddik

Kålrot

Kålroten er rik på vitamin C og en god kilde til folat.
Innholdet av C-vitamin gjorde at kålroten tidligere ble kalt Nordens appelsin.
Vitamin C er viktig for immunforsvaret og for å fornye kroppens bindevev.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder kålrot

Jordskokk

Jordskokk er en kalorifattig grønnsak som inneholder mindre mengder vitaminer og mineraler.
Den er derimot en god kilde til fiber.

Pastinakk

Pastinakk er rik på stivelse og B-vitaminet folat.
Grønnsaken er også en kilde til kostfiber, niacin og kalium.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder pastinakk

Ingefær

Ingefær er en av de mest antioksidantrike matvarene vi har.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder ingefær

Søtpotet

Søtpoteten er rik på stivelse på samme måten som vanlig potet, men den gir noe lavere blodsukkerstigning. I tillegg inneholder søtpotet store mengder betakaroten, forstadiet til vitamin A.
Den er også en god kostfiberkilde.

Sjekk ut alle våre oppskrifter som inneholder søtpotet