Kjapt og sunt

Tre enkle måter å få i seg mer fisk

Foto: Aina C Hole/Sporenstrek

Vi vet at fisk er sunt, men sliter likevel med å få i oss nok.

Fisk holder deg friskere lenger, minsker risikoen for både høyt kolesterol og hjerte- og karsykdom og forebygger mange andre livsstilssykdommer.

Anbefalinger

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, men det er fremdeles mange av oss som går rundt med dårlig samvittighet fordi vi ikke spiser så mye fisk som helsemyndighetene anbefaler. 

Tall fra analyseinstituttet YouGov viser at fire av ti nordmenn ønsker å spise mer fisk. 

Oppdag den spennende fiskeverdenen

– Noen tenker at fisk enten er avansert eller kjedelig, og noen har dårlige minner fra barndommen, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Universitetssykehuset i Oslo, Ullevål.

– Jeg tror mange vil oppdage at det å gå på oppdagelsesreise i fiskeverdenen er veldig spennende.

Et raskt søk på nettet er alt som skal til for å finne nesten endeløs inspirasjon for enkle, raske og spennende fiskemåltider.

Inspirasjon til fiskemiddagen

Finn faste fiskedager

For å lettere følge rådet fra helsemyndighetene om å spise fisk to til tre ganger i uken, kan det være lurt å plukke ut noen ukedager som faste fiskedager. Da blir det en slags automatikk i det.

– For mange er det mandag som er den store fiskedagen, forteller ferskvaresjef i KIWI, Harald Bregner.

– Vi ser mange som kommer inn og som spesielt skal ha laks til middag på mandager. Fisk er jo egentlig veldig enkelt å lage, sier han. 

Gjør fiskemiddagen spennende

Hvis man forbinder fiskemiddag med en frossen blokk med torsk og litt smeltet smør og kokte poteter, da er det vanskelig å bli inspirert til å spise fisk ofte nok.

– Det å finne nye oppskrifter og tenke variasjon, er veldig viktig. Det trenger ikke være kompliserte ting. Pass på at du alltid legger hovedvekten på å tenke at ”dette får jeg til”, sier Tine Sundfør.

Ikke glem fisk som pålegg

I tillegg til de to–tre ukentlige fiskemiddagene, anbefaler Helsedirektoratet også fisk som pålegg. 

Til frokost og lunsj kan du gjerne la deg friste av makrell i tomat, sardiner på boks eller til og med rekesalat.

Det er fete fisketyper som laks, ørret, makrell, sardiner og sild som er gode kilder til omega-3 og D-vitaminer.

Mager fisk, skalldyr og crabsticks er de beste kildene til selen og jod. Disse har lavt innhold av fett og masse protein av høy kvalitet. Jo høyere innhold av fisk og skalldyr det er i pålegg og andre fiskeprodukter, desto sunnere er det.

Bli med på fisketrenden

Heldigvis finnes det gode tegn på at flere nordmenn har fått øynene opp for hvilken fantastisk ingrediens fisken er.

– Mellom 2009 og 2014 så vi en økning i salget av fersk fisk hos KIWI på hele 625 prosent, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

– Dette er en trend vi håper flere kaster seg på. Vi har mange spennende ferskfiskprodukter, sier Aakvaag Arvin.