Spis riktig når du trener

Tre tips som gjør det enklere å spise sunt

Foto: Simon Bajada

For å spise godt og riktig - og få mest mulig ut av treningen - er et av de viktigste eksperttipsene å legge ned litt tid hver uke til planlegging.

Jonas Lundgren ønsker å inspirere folk til å lage god og næringsrik mat fra bunnen av. Foto: Simon Bajada.Kokk Jonas Lundgren har blant annet jobbet fem år som kjøkkensjef på den nå nedlagte stjernerestauranten Bagatelle i Oslo. I tillegg har han alltid vært opptatt av trening.

- Mat og trening er mine to store lidenskaper i livet, og for meg er det viktig å finne en slags balanse mellom de to. Jeg trener og ønsker å ha en god helse, men samtidig vil jeg gjerne nyte god mat og godt drikke, sier han.

Spis tren spis

Med sin nye bok «Spis tren spis» vil han gi inspirasjon til å lage god mat fra bunnen av, og som inneholder det som er viktig å få i seg for deg som trener. Det er enkle retter for alle, myntet på dem som trener normalt, men også for dem som trener mye.

Vi ba ham derfor om å dele sine tre beste tips til hvordan det kan bli enklere for deg å spise sunn og næringsrik mat hver dag: 

1. Riktig sammensatt

- Treningsmat skal ikke være annerledes enn annen mat! Det holder lenge at du spiser sunn hverdagskost. Det som teller, er at måltidet er riktig sammensatt, slik at du får i deg det kroppen trenger. Samt at du sløyfer sukker, usunt fett og tomme kalorier.

Ved å bli KIWI PLUSS-kunde får du 15% bonus på all fersk frukt og grønt

- For å klare det er planlegging alfa og omega! Det er viktig at du varierer måltidene og unngår et ensidig kosthold. Med planlegging unngår du også å gå til innkjøp av en kjapp og enkel løsning, som i grunnen hverken er spesielt smakfull eller fristende, sier han.

Jonas Lundgren har tidligere jobbet som kokk på restauranten Bagatelle i Oslo. Foto: Simon Bajada.

2. Tenk langsiktig

Sett av litt tid til å lage en plan over hva du skal spise i løpet av uken eller de neste fjorten dagene.  Et av Lundgrens tips er å lage store porsjoner, og ha nesten ferdige lunsj- eller middagsretter i kjøleskapet.

- Du kan også planlegge mer langsiktig og fryse ned mat i ferdige porsjoner. Da vil du spare både tid og penger, og du vil slippe å falle for usunne fristelser siden du alltid har sunn mat på lur, sier han.

3. Spar penger

For å unngå å kjøpe noe å få i deg rett etter trening, anbefaler Lundgren at du lager dine egne energibarer – som du har med deg i lommen på trening.

- De hjemmelagde energibarene er nyttige og næringsrike, de smaker godt og du vet hva de inneholder. Du kan også spare mye penger, tipser han. 

Prøv for eksempel denne oppskriften på frøbar med mørk sjokolade og rosiner, eller denne oppskriften på hjemmelaget müslibar.