Foto: Graham Newman

Jeg har de siste to årene levd uten kjøleskap, og tørker isteden mat og legger på glass.

På båt eller fjelltur, med begrenset tilgang på ferskvann og strøm, er det utrolig lettvint med tørr mat. Man slipper å kutte og vaske grønnsaker hver gang man skal lage mat, og man får et anvendelig turmatlager man kan plukke fra som man vil.

Jeg kjøper økologisk mat som egner seg for tørking, som jeg skyller godt. Jeg tørker alt fra sopp og bær til frukt og grønnsaker, og bruker enten en enkel tørkeovn, eller min vanlige ‘hjemmeovn’ på båten.

En liten del av vårens tørkede mat. Blåbær, eple, jordbær, sjøgress og løk er fine supplementer til sommerens ferske godsaker. De er også utrolig gode å ha når man raskt vil mette magen, eller spare vekt i båten.

Tørkemaskinen går for fullt ved brygga i påvente av eventyr og nye havner. Her tørkes champignon og vårløk

Rekkverket er en perfekt plass å tørke sjøgress. Alt som trengs er frisk luft og god sirkulasjon. Resten ordner været.

Etter 12 måneder og 500 mil med campingvogn på veien, byttet jeg til seilbåt i Tromsø og dro sørover, til Lofoten. Etter en mørk vinter med båtreparasjoner og mange løse skruer, gjenstår mesteparten av matforberedelsene. Tørkeovnen går varm. Med en gjeng glade surfere, og et godt forråd av ulike smaker tar vi sikte på Moskenesøya for å lete etter bølger i havets villmark.

Prøve tørket mat? Start med gode smaker

For å komme rett til det som er det beste med tørkingen, er det en fordel å begynne med noe som smaker godt og tørker fort, som eple eller kiwi, løk og gulrot. 

Sett ovnen på 55 grader. Skjær eple, vårløk, potet og gulrøtter i tynne skiver, og spre utover et bakepapir. La det tørke i ovnen i 8-12 timer, med ovnsdøren på gløtt for god sirkulasjon.

Pastasauser, gryter og pureer går også fint å tørke, om man sprer det tynt utover i en form. Mager mat tørker fortere og har bedre holdbarhet, og husk at næringsinnholdet taper seg om man tørker på for høy temperatur.

En hummus uten olje er for eksempel en fin og enkel rett å begynne med. Kjør kokte, avkjølte kikerter med hvitløk, sitron, tahini og salt i en blender eller med en stavmikser og tørk røren over natten. Det smaksrike pulveret er fullt av protein, og går lynraskt å blande med vann og olje akkurat når du vil. Plutselig har du en enkel og næringsrik rett som du kan ta med deg på stranden eller fjellturen – eller hvorfor ikke til lunsjrommet på jobben?   

Sommeren i Lofoten byr på mange opplevelser og stor frihet. Her forberedes lunsjen dypt inne i magiske Reinefjorden.

Sanking, jakt og fiske er trivelig arbeide. For i tillegg til tørket frukt, og godt med grønnsaker og bønner, finner jeg mye mat i havet. Fiskestang, harpun og kniv er alltid om bord. Båten tar meg bort fra veiene som krysser Lofoten, og et steg nærmere både naturen og maten i jakten på friheten. Jeg er klar for neste kapittel, og den neste utfordringen. Tørrfisken fra i vinter er steinhard og klar for tur, resten er opp til meg og mannskapet.

Maten jeg spiser er fremtidens meg – så hvem vil jeg være i morgen? Jeg vil helst være fri, så jeg begynner med frihet og metter deretter sulten.

Tinas sommer

Denne sommeren tar Tina oss med til Lofoten  hvor hun lager sunn, kjapp og billig sommermat. Det blir nye smaker og spennende kombinasjoner. 

La dette bli sommeren du prøver noe helt nytt, enten det er en ny vri på grillmaten, spennende tilbehør til en gammel favoritt eller en dessert gjestene dine aldri har smakt før. Råvarene finner du i mer enn 630 KIWI-butikker over hele landet. 

Se alle Tinas høstoppskrifter

Få inspirasjon til kjapp, sunn og billig høstmat!

Se alle oppskrifter