Det finnes utallige slankepiller, pulverkurer, rensekurer, forbrenningskurer, fastekurer og andre «magiske» dietter som hevder at de skal gi både lavere vekt, mer overskudd, bedre helse og økt sexlyst.

Men det er bare å beklage, «vidunderkurene» virker sjelden i lengden. Det vitenskapelige grunnlaget er snevert og det blir rett og slett for vanskelig og kjedelig å leve i henhold til slike strenge dietter over tid. Spis heller mer grønnsaker, det virker garantert!

De siste årene har problematiseringen av maten tatt helt overhånd på bekostning av matgleden, men det er ingen grunn til å fortvile. Det er ikke så vanskelig å leve sunt!

Litt er bedre enn ingenting

Mitt aller beste råd er å bestemme seg for å spise litt
 grønnere. Selv frossenpizza eller pølser til middag blir ikke så verst når du serverer det med en stor, deilig salat ved siden av. Det er mye bedre å gjøre noen mindre endringer, men holde på endringene over tid, enn å snu opp ned på matvanene.


Hvis du bestemmer deg for å spise en god porsjon, minimum 1/3 av tallerkenen, med grønnsaker sammen med både lunsjen og middagen hver dag, hever du både smaken og kvaliteten på måltidet. Varier mellom ulike grønnsaker og tilberedning så du ikke går lei, og får et variert inntak av alle de ulike vitaminene, mineralene og antioksidantene du trenger.

  • Husk at alle KIWI PLUSS-kunder alltid får 7,5 % bonus på all fersk frukt og grønt! Registrer deg her!

Dette er anbefalingen

Et høyt inntak av frukt og grønt gir større overskudd, styrker immunforsvaret, reduserer risikoen for kreft, hjerte- og karsykdom samt diabetes type 2. Men vi vet fortsatt ikke nok om hvilke stoffer i frukt og grønnsaker som gir de ulike helseeffektene.

Anbefalingen er derfor et variert inntak og minimum fem porsjoner hver dag.
 En porsjon tilsvarer en god håndfull frukt, grønnsaker eller bær.

Mitt råd til deg denne våren er derfor å tenke litt grønnere. Enten målet er mer overskudd og bedre helse eller du jakter på «sommerkroppen 2016».