Dette bør du spise før et lengre løp

Hvordan fylle opp tanken før en større styrkeprøve? Stjernekokk og treningsentusiast Jonas Lundgren gir deg sine tips.

Det er snart klart for den store styrkeprøven. Hva bør man spise for å kunne yte maks? Det er et spørsmål mange stiller seg når løpsdagen du har trent mot i lang tid er rett rundt hjørnet.

Kokk og kokebokforfatter Jonas Lundgren Foto: Simon BajadaBalansert kost

Kokken Jonas Lundgren, som blant annet har bakgrunn som kjøkkensjef på Bagatelle, har skrevet boken «Spis tren spis», og er opptatt av å gi til tips til næring som ikke bare virker godt for kroppen, men som også smaker godt. Lundgren har alltid vært opptatt av trening, og er derfor opptatt av mat og drikke som får deg til å yte mer.

– Har man i utgangspunktet en bra og balansert kost, så trenger man egentlig ikke forandre spesielt mye før en større styrkeprøve, sier Lundgren.

– Det som er viktig er å spise næringsrik, balansert kost, drikke vann og spise langsomme karbohydrater, sier han.

Langsomme karbohydrater er bra fordi de tas saktere opp og gir dermed en jevnere blodsukkerstigning. Du finner dem i grove brød, kornblandinger, fullkornspasta, bær, grønnsaker og mange typer frukt.

Mat du bør unngå

– Det du derimot bør unngå, er mat som er tungt å fordøye, spesielt fet og tung mat, sier Lundgren.

Til selve løpsdagen har han noen enkle tips:

– Ikke spis for nære innpå løpet. Prøv gjerne energitilskudd i form av gelé eller andre sportsdrikker. Er løpet over tre timer, synes jeg en Cola underveis kan være et raskt og smart tips som gir litt sukker og koffein så du holder deg oppe gjennom løpet, sier han.

Må smake godt

For et daglig godt og næringsrikt kosthold anbefaler kokken et moderat inntak av karbohydrater og et noe høyere inntak av «de gode fettsyrene».

– Den maten du spiser i løpet av en dag bør ha en sammensetning som passer for deg og ditt behov, men en generell pekepinn kan være: 40 prosent karbohydrater, 30 prosent proteiner og 30 prosent fett. Dette kan du styre ved å lage måltider som i sum er balansert på denne måten, sier han.

– Men det holder ikke at maten bare er sunn for helsen, den må også smake godt. Hvis maten er god, vil du fortsette å spise den og det blir en livsstil, sier Lundgren.

Bra mat før og etter trening:

Før trening:

Etter trening: