Mest solgt av frukt og grønt hos KIWI

Appelsinen, agurken eller bananen?

Nordmenn har aldri spist så mye frukt og grønt som nå. Siden nyttår har KIWI-kundene kjøpt rundt 20 prosent mer frukt og grønnsaker enn på samme tid i fjor!

- Veksten er helt formidabel. I hele fjor økte salget av frukt og grønt med 20 prosent, og hittil i år har salget økt med nye 20 prosent, jubler KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

 I januar ble bonusprogrammet KIWI PLUSS lansert, et gratis tilbud som gir deg 7,5 prosent bonus på all fersk frukt og grønt. Er du ennå ikke blant de snart 550.000 som har registrert seg, kan du gjøre det her.

- Disse tallene bekrefter det vi hele tiden sier: Når sunn mat blir billigere, handler kundene mer

Se faktaboks for oversikt over de femten mest solgte produktene i frukt og grønt-avdelingen!

Vi spiser mer grønt

Tall fra Helsedirektoratet bekrefter også oppfattelsen om at nordmenn har blitt sunnere de siste årene. I november offentliggjorde de en rapport over nordmenns matvaner som viste at vi spiser 20 prosent mer frukt og grønnsaker i dag enn vi gjorde for ti år siden.

– Tallene for forbruk av grønnsaker er de høyeste vi noen gang har sett, så det er bra, uttalte divisjonsdirektør for folkehelse, Linda Granlund, til NTB.

Hun understreket at de flest likevel har et stykke igjen for å nå myndighetenes kostholdsmål, men de er fornøyde med utviklingen så langt.

Vi spurte kundene på KIWI Rælingen om deres frukt og grønt-vaner:

Appelsin-utfordringer

 Arvid Stærkebye er frukt og grønt-sjef i KIWI, og kan fortelle om glade dager på jobb for tiden.

 - Ja, det går så det griner, stort sett er alt bare fryd og gammen, forteller han.

Blant frukt og grønt-produktene KIWI-kundene kjøper mest av, finner vi agurk, bananer og kiwi på topp. Men helt i tet troner 4100 tonn med gule, saftige Cevita-appelsiner i løsvekt.

Utfordringen kom før påske, da appelsinprisen ble satt ned til 2,50 kroner over natten. Da ble det hektiske dager på jobb for frukt og grønt-sjefen for å skaffe nok appelsiner til å dekke etterspørselen.

- Det tar minst tre døgn med transport av nye appelsiner fra Spania til Norge, forklarer Stærkebye.

 Lover flere priskriger

Appelsinsalget økte med 137 prosent i påsken sammenlignet med i fjor. Totalt handlet kundene nesten 1,3 millioner kilo appelsiner i løpet av to uker!

- Vi var forberedt på en økning da vi satte ned prisen, men responsen var over all forventning, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy og legger til at han synes det er hyggelig at KIWI kunne bidra til en litt sunnere påske i år.

- Blir det flere sunne priskriger fremover?

- Ja, det lover vi!