KIWI er stolt sponsor av Sentrumsløpet 27. april

Hva bør du spise for å kunne yte maks?

Riktig mat og drikke er nøkkelen til prestasjon. Her er noen tips til påfyll.

Når du på lørdag stiller på startstreken til Sentrumsløpet, bør du ha fått i deg riktig påfyll for å kunne yte maks. Det siste måltidet før trening skal gi kroppen riktig type energi. Det er avgjørende for hvor mye du orker. 

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør anbefaler et næringsrikt måltid med fiberrike karbohydrater, litt sunt fett til brensel, og noen proteiner til oppbygging av muskler etterpå. 

­– Hvis karbohydratlagrene tømmes, begynner kroppen å tære på blodsukkeret. Ved fall i blodsukkeret får musklene for lite karbohydrater til forbrenning og du føler deg svimmel og kraftløs, sier Sundfør. 

Bra påfyll før trening

Grovt brød eller knekkebrød med proteinrikt pålegg av fisk, fugl, kjøtt, egg eller ost og skummet melk + litt grønt.       

Grov müsli med yoghurt eller mager melk, noen hakkede, usaltede nøtter og en frukt.

Blandet salat med litt fullkornspasta, -ris eller belgfrukter og litt skinke, kylling, egg, skalldyr eller fisk.

Middag bestående av 1/3 rent kjøtt/fisk/fugl, 1/3 fullkornspasta/-ris/potet og 1/3 grønnsaker.

Væskebalanse

For best mulig prestasjon under et løp bør du stille på startstreken i væskebalanse.

– Generelt drikker mange mosjonister og idrettsutøvere for lite, og de fleste kan forbedre sine rutiner for væskeinntak, sier ernæringsfysiolog Tine Sundfør.  

Vi skiller mellom hverdagsmosjonister, og mosjonister og idrettsutøvere som har som mål å stadig bedre sin prestasjon, men væskebalanse er viktig for alle.

Noen anbefalinger for væskeinntak

Start treningsøkten i væskebalanse. Pass på at du drikker nok i løpet av døgnet: Ca 30 ml per kg kroppsvekt. Både vann, juice og melk etc. er å regne som væske, men svart kaffe og te gjelder ikke.

Drikk litt, ca. 10-15 minutter før du starter økten. Det vil erstatte det første væsketapet. 

Drikk ofte og lite, det er mer effektivt enn få og store inntak.

KIWI er stolt samarbeidspartner med Sentrumsløpet, og vil også i år være til stede i målområdet med sunt påfyll for både barn og voksne.