Suppe gir få kalorier, men god metthet og gjør det lett å nyte grønnsakene.

Studier tyder på at de som spiser suppe har bedre sammensatt kosthold og minsket risiko for overvekt. 

Det kan se ut til at vektreduksjonsprogram der man blant annet spiser mye suppe kan fungere bedre enn andre vektreduksjonsprogram.Og ikke nok med det, de som spiser mye suppe har ofte høyere inntak av ber og vitaminer.

En studie publisert i British Journal of Nutrition på 10598 personer mellom 19 og 64 år som deltok i the National Health and Nutrition Examination Surveys fra 2003 til 2008, viste at de som hadde spist suppe, i gjennomsnitt hadde 2,5 cm mindre rundt midjen sammenlignet med de som ikke hadde spist suppe.

Tidligere studier har vist at de som spiser en suppe som forrett til lunsj eller middag, totalt sett spiser færre kalorier til måltidet fordi suppen metter så godt.

Kostdataene viste for øvrig at suppespiserne hadde et kvalitetsmessig bedre kosthold. Inntaket av vitamin C, vitamin A, fosfor, magnesium, jern, kobber og kalium var høyere. Og inntaket av frukt, grønnsaker og belgfrukter (linser, bønner og kikerter) var høyere. Dessuten hadde suppespiserne lavere inntak av mettet fett og sukker.

Denne studien viste kun kostholdet på et gitt tidspunkt, og kan ikke si noe om det er en årsakssammenheng mellom det å spise suppe og lavere midjemål og sunnere kosthold. Men resultatene av denne studien sett sammen med resultater i tidligere studier er positivt «suppe-nytt», og nok en grunn til å la seg inspirere til å lage deilige supper proppfulle av grønnsaker og smak!