Informasjon fra KIWI

Bortfall av holdbarhetsgaranti

Her finner du svar på spørsmål om bortfall av garanti.

Hvorfor har dere sluttet med holdbarhets-garantien?

– KIWI lanserer nye fordeler nå, og dermed rydder vi opp i noen av de gamle ordningene. En følge av holdbarhetsgarantien var at vi kastet en del mat. I stedet for å fjerne mat som går ut på dato i dag eller i morgen, samler vi disse varene på egne punkter i butikken og selger dem til halv pris. I tillegg har noen butikker avtaler med blant annet Kirkens Bymisjon som får maten gratis. Vi gjør dette for å kaste mindre mat i butikkene våre.

Betyr det at jeg risikerer å finne utgåtte varer i hyllene nå?

– På ingen måte! Vi forandrer ikke rutinene våre. Hver kveld går vi gjennom hyllene og samler mat som går ut på dato i løpet av de nærmeste dagene.

Hvor finner jeg disse datovarene til halv pris?

– Hver butikk får en fast merket plass i en kjøledisk og i tillegg en fast merket plass for tørrvarer som selges til halv pris. Begge steder vil være tydelig merket

Hvorfor har dere ikke Go’helg lenger?

– Vi legger bort noen ordninger for å kunne prioritere helt nye fordeler. De aller fleste butikkene våre er nå oppgradert med blant annet nye kjøledisker med et større og bedre utvalg av middagsmat til konkurransedyktige priser. Det kommer et nytt sortiment med stykkpakkede biffer. Selv om prisen er litt høyere vil disse nå være mulig å kjøpe gjennom hele uka, mot kun noen helger i året som Go´helg-produktet tidligere. 

Fjerner dere garantiene bare for å tjene mer penger?

– Vårt mål er fortsatt å være den billigste dagligvarekjeden i Norge! Vi velger å ha konkurransedyktige priser samtidig som vi ønsker å gi deg en bonus på alt du kjøper, og en mangedobbel bonus på den aller sunneste maten; fersk frukt og grønt. Husk at dersom kunden er misfornøyd med en vare, skal vi selvsagt tilby å bytte i en ny vare eller gi pengene tilbake. 

Er det profesjonelle datojegere som er årsaken til at dere dropper holdbarhetsgaranti?

– Det er en ærlig sak at svært få av kundene våre benyttet seg av garantiene. Likevel har ordningen skapt mye merarbeid for våre ansatte, og enkelte ganger ubehagelige situasjoner for både ansatte og andre kunder. Vi vil at våre kolleger skal ha en god arbeidsdag og har lyttet til de ansattes innspill her. Effekten av holdbarhetsgarantien har vært at kundene skal være trygge på å finne varer med god holdbarhet i butikkene våre. Det vil de fortsatt gjøre i tillegg til at vi med den nye ordningen bidrar til å kaste mindre mat.

Før har dere gitt bort varene som var i ferd med å gå ut på dato. Hva skjer nå med Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen, som tidligere fikk mat fra dere?

– Vi skal fortsatt samarbeide med og støtte de ideelle organisasjonene. For oss handler dette om å unngå å kaste mat. Det løser vi nå på nye måter – både gjennom nedprising av datovarer og avtaler med organiasjonene.