Vi har fått melding om at flere har mottatt useriøse mailer av denne typen, og understreker at det ikke er KIWI som står bak disse.

Vi opplever dessverre fra tid til annen at useriøse aktører misbruker vårt merkenavn og logo. Det er også tilfellet med disse e-postene og SMS-ene som flere skal ha mottatt. Dette er et svindelforsøk sendt ut fra ukjente kilder. Det er ikke bare KIWI som har opplevd slike saker, da dette er et problem for hele handelsnæringen.

De som sender ut slike meldinger kan ha ulik motivasjon, og misbruker anerkjente selskapers merkenavn og logo for å fremstå mer troverdig. Svindlernes hensikt er ofte å få tak i personlig informasjon, for eksempel betalingsinformasjon eller kontaktinformasjon som selges videre.

Eksemplet i toppen av artikkelen er en av versjonene som har blitt rapportert den siste tiden, men det finnes også andre varianter i omløp.

Se gjerne tips fra Forbrukertilsynet og meld inn sak: 
https://e-skjema.no/forbrukertilsynet/sd/skjema/FO0003/

Dersom man mottar slike meldinger, anbefaler vi ikke å trykke inn på lenker. KIWI sender aldri ut konkurranser på SMS. SMS bruker vi kun som en kanal for å informere våre kunder, blant annet om TrippelTrumf og åpningstider rundt høytider. Konkurranser i regi av KIWI foregår alltid via vår Facebook-side eller via vår egen nettside. Et tips er å se på nettadressen og e-postadressen. Dersom den ikke har noe med KIWI å gjøre, eller den er utenlandsk (ikke slutter med .no) bør man absolutt være skeptisk.

Hvordan kan svindlerne bruke KIWI som avsender?

Dessverre er det slik at svindlerne finner verktøy for å sette avsendernavn og/eller nummer som de ønsker. I dette tilfellet har de forsøkt å få det til å se ut som om KIWI er avsender.  Dette for få svindelen til å virke mer troverdig og følgelig at mottaker derfor tror at melding/link kommer fra en trygg avsender, i håp om å få tak i personlig informasjon. Dette svindelforsøket har ingen kobling til våre kunderegistre eller SMS-utsendelser, da flere som ikke er kunder hos oss også har mottatt SMS.

Hva er svindlernes hensikter?

Svindlerne ønsker ofte å få tak i personlig informasjon. Se gjerne forklaring på Nettvett sine sider.

https://nettvett.no/phishing/

Valgfri gave-SMS:

Jeg har klikket på lenken, kan det skje noe da?

Vi tror ikke det kan skje noe ved at man har trykket inn på linken, så lenge man ikke har gitt fra seg personlig informasjon. Vi oppfordrer de som har mottatt en slik SMS til ikke å klikke inn på linken, eller oppgi personlig informasjon.  

Jeg har tastet inn kortnummer, hva gjør jeg?

Vi oppfordrer de som har mottatt en slik SMS til ikke å klikke inn på linken, eller oppgi personlig informasjon. Dersom du har gjort det, anbefaler vi at du kontakter din bank for å sperre kortet. 

Melding om undersøkelse:

Jeg har registrert meg på linken jeg fikk tilsendt og opprettet abonnement, hva gjør jeg?

Vi oppfordrer de som har mottatt en slik SMS til ikke å klikke inn på linken, eller oppgi personlig informasjon. Dersom du har gjort det, anbefaler vi at du avsluttet abonnementet og kontakter din bank for å stoppe eventuelle fremtidige betalinger. 

Hvordan har svindlerne fått tak i mitt telefonnummer? Har KIWIs kundedatabase blitt hacket?

Denne utsendelsen med svindelforsøk på SMS har ikke sammenheng med våre kunderegistre, da den også har blitt sendt til mange som ikke er medlem hos oss. 

Vi jobber nå med å rapportere disse svindelforsøkene til rette instanser. 

 

Her er noen eksempler på meldinger som har blitt sendt ut i februar: