Svindlere bruker KIWI i falske e-poster OG SMSer

Disse mailene og SMS-ene er ikke fra KIWI

Vi får stadig meldinger om at folk mottatt useriøse mailer av denne typen, og understreker at det ikke er KIWI som står bak disse.

Vi opplever dessverre fra tid til annen at useriøse aktører misbruker KIWIs merkenavn og logo. Dette er ofte svindelforsøk sendt ut fra ukjente kilder. Det er ikke bare KIWI som har opplevd slike saker, da dette er et problem for hele handelsnæringen.

De siste årene har blant annet disse svindelmailene blitt sendt rundt

Falsk Facebook-side

Svindelmail
Svindelmail
Svindelmail
Svindelmail
Svindelmail
Svindelmail

De som sender ut slike meldinger kan ha ulik motivasjon, og misbruker anerkjente selskapers merkenavn og logo for å fremstå mer troverdig. Svindlernes hensikt er ofte å få tak i personlig informasjon, for eksempel betalingsinformasjon eller kontaktinformasjon som selges videre.

Eksemplene i denne artikkelen er noen av versjonene som har blitt rapportert, men det finnes også andre varianter i omløp.

Dersom man mottar slike meldinger, anbefaler vi ikke å trykke inn på lenker. KIWI sender aldri ut konkurranser på SMS. SMS bruker vi kun som en kanal for å informere våre kunder, blant annet om TrippelTrumf og åpningstider rundt høytider. Konkurranser i regi av KIWI foregår alltid via vår Facebook-side eller via vår egen nettside. Et tips er å se på nettadressen og e-postadressen. Dersom den ikke har noe med KIWI å gjøre, eller den er utenlandsk (ikke slutter med .no) bør man absolutt være skeptisk.

Politiet ønsker tips om datakriminalitet og bedrageri, og slike saker kan meldes inn på nettsiden deres her.

Hvordan kan svindlerne bruke KIWI som avsender?

Dessverre er det slik at svindlerne finner verktøy for å sette avsendernavn og/eller nummer som de ønsker. I dette tilfellet har de forsøkt å få det til å se ut som om KIWI er avsender.  Dette for få svindelen til å virke mer troverdig og følgelig at mottaker derfor tror at melding/link kommer fra en trygg avsender, i håp om å få tak i personlig informasjon. Dette svindelforsøket har ingen kobling til våre kunderegistre eller SMS-utsendelser, da flere som ikke er kunder hos oss også har mottatt SMS.

Hva er svindlernes hensikter?

Svindlerne ønsker ofte å få tak i personlig informasjon. Se gjerne forklaring på Nettvett sine sider.

https://nettvett.no/phishing/

Valgfri gave-SMS:

Jeg har klikket på lenken, kan det skje noe da?

Vi tror ikke det kan skje noe ved at man har trykket inn på linken, så lenge man ikke har gitt fra seg personlig informasjon. Vi oppfordrer de som har mottatt en slik SMS til ikke å klikke inn på linken, eller oppgi personlig informasjon.  

Jeg har tastet inn kortnummer, hva gjør jeg?

Vi oppfordrer de som har mottatt en slik SMS til ikke å klikke inn på linken, eller oppgi personlig informasjon. Dersom du har gjort det, anbefaler vi at du kontakter din bank for å sperre kortet. 

Melding om undersøkelse:

Jeg har registrert meg på linken jeg fikk tilsendt og opprettet abonnement, hva gjør jeg?

Vi oppfordrer de som har mottatt en slik SMS til ikke å klikke inn på linken, eller oppgi personlig informasjon. Dersom du har gjort det, anbefaler vi at du avslutter abonnementet og kontakter din bank for å stoppe eventuelle fremtidige betalinger. 

Hvordan har svindlerne fått tak i mitt telefonnummer? Har KIWIs kundedatabase blitt hacket?

Denne utsendelsen med svindelforsøk på SMS har ikke sammenheng med våre kunderegistre, da den også har blitt sendt til mange som ikke er medlem hos oss. 

Vi jobber nå med å rapportere disse svindelforsøkene til rette instanser. 

 

Her er noen eksempler på meldinger som har blitt sendt ut i det siste: