;

KIWI fortsetter å presse prisene

Prisene på matvarer og alkoholfri drikke har gått ned både den siste måneden og de siste tolv månedene, viser SSBs konsumprisindeks. Det til tross for svak kronekurs og økte importpriser det siste året.

Konsumprisindeksen fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at prisene på matvarer og alkoholfri drikke har gått ned 0,6 prosent fra februar til mars 2021 og ned 0,3 prosent de siste 12 månedene.

Enda lavere priser

Konsumprisindeksen er målet for prisnivået på forbruksvarer, og det er et godt verktøy når man skal vurdere prisutviklingen på varer og tjenester private husholdninger etterspør.

I Norge beregnes indeksen månedlig av SSB.

Alkoholfrie drikkevarer har vært med på å presse prisene i denne gruppen produkter, fordi prisen på disse varene ble redusert da sukkeravgiften gikk ned.
- I et krevende år har KIWI presset prisene ned. Nedgangen på 0,3 prosent de siste 12 månedene bekrefter at vi har lykkes med dette. Samtidig viser våre tall at KIWIs priser har gått mer ned enn dette det siste året, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Priskutt på 362 varer

KIWI har startet året med å presse ned prisene på de faste prisene på hundrevis av varer. De siste ukene har vi presset prisene ned på en mengde populære barneprodukter, lunsj- og frokostvarer, brød samt sunnere matvarer med mindre fett og sukker. Denne uken har vi satt ned prisene på en rekke hygieneprodukter.

– Så langt i år har vi hatt priskutt på 362 varer. Det betyr at vi kan tilby kundene våre enda billigere varer til tross for svak krone og koronatiltak som tillegg fra leverandører og produsenter, sier Bjørkøy.

I 2020 kuttet KIWI prisen på over 200 varer i april, over 200 nye varer i juli, mer enn 130 dagligvarer i august samt 500 produkter på slutten av året. 

Faste, lave priser

– For KIWI er ikke målet å gi kundene kortvarige lave priser. Når vi har priskutt, ønsker vi å gi kundene faste, lave priser. Det at andre kjeder har tilbud og skaper priskonkurranse er imidlertid positivt, og vi svarer da med å sette ned prisen på de samme varene i samme periode. Det skal alltid lønne seg å handle i KIWI, sier Bjørkøy.

Dette gjør KIWI for at du som kunde skal føle deg trygg på at du finne de viktigste varene til lavest mulig pris hos oss. Prisene vil enten tilsvare prisen du finner hos andre lavpriskjeder eller være enda lavere.

Vi opplever at kundene ønsker mindre jojo-priser og heller fastere, lave priser. Derfor jobber vi for å presse de faste prisene ned, men vi skal også sette ned prisene når konkurrentene våre har kortvarige kampanjer, sier han.