Da KIWI i høst kuttet prisene på fisk tilsvarende momsen i seks uker, bidro det ikke bare til sunnere handlevaner blant kundene. SSB mener det også er en av grunnene til at inflasjonen i Norges er på det laveste nivået på halvannet år.

Ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at inflasjonen som lenge har herjet i Norge dempet seg til 3,3 prosent i september - det laveste nivået siden januar 2022. Matprisene, og særlig prisene på fisk og sjømat som falt hele 9,1 prosent forrige måned, får deler av æren for at økonomien ser ut til å kjøles ned.

Til NRK sier SSBs seksjonsleder Espen Kristiansen følgende:

– Det er ikke uvanlig at prisen på fisk går ned i september, men et så kraftig prisfall fra en måned til en annen er ikke målt i KPI før. Priskampanjer på fiskeprodukter blir nok reflektert i prisnedgangen.

Totalt falt matprisene med 1,5 prosent i september. I juli og august falt de med 0,8 prosent.

Effektiv fiskekampanje

21. august startet KIWI priskrig på fisk ved å kutte prisene tilsvarende momsen. Kampanjen varte til 1. oktober, og målet var å vise politikerne at kundene velger sunnere når prisen på sunne varer blir lavere. Lavpriskonkurrentene fulgte etter, og kuttet prisene i samme periode.

Resultatet ble en økning i salget av fisk på 39 prosent i løpet av de seks ukene sammenlignet med fjoråret.

Tallfrafiskekampanje.jpg
21. august startet KIWI priskrig på fisk ved å kutte prisene tilsvarende momsen. Kampanjen varte til 1. oktober.

– Dette viser at myndighetene har en fantastisk mulighet til å både sikre billigere sunn mat som fisk, frukt og grønt til folket, og samtidig være med på å holde inflasjonen nede. Likevel er det ingen signaler om at det kommer til å skje, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin.

Kristine Aakvaag Arvin.jpg
Kommunikasjonsdirektør i KIWI, Kristine Aakvaag Arvin.

KIWI har lenge tatt til orde for et momskutt på fisk, frukt og grønt for å hjelpe befolkningen med å ta sunnere valg. Dette er viktigere nå enn noen gang.

– I 2011 var det 74 000 barn som vokste opp i fattigdom i Norge. I 2021, ti år senere, viser Statistisk Sentralbyrå at tallet er 110 700. Det vil si at vi på bare ti år har fått en økning av barn som vokser opp i fattigdom nesten på størrelse med folketallet i Tromsø. Den økende fattigdommen i Norge er reell, og nå ser vi forskjellene rundt middagsbordet, sier Kristin Oudmayer, direktør for barns rettigheter og bærekraft i UNICEF Norge.

Gode råd må bli billigere

Tall fra Respons Analyse på oppdrag for KIWI viser at presset økonomi påvirker kostholdet for mange nordmenn.

 


Tall fra Respons Analyse på oppdrag for KIWI viser at presset økonomi påvirker kostholdet for mange nordmenn:

𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪
7 av 10 har valgt bort sunne matvarer på grunn av økonomi.

𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪
𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪
𐀪𐀪𐀪
Når vi spør hvorfor folk ikke spiser fisk oftere, er den høye prisen den vanligste årsaken. 85 prosent av oss opplever fisk som dyrt.

𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪
Hele 4 av 10 har valgt bort fisk på grunn av pris.

𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪𐀪
6 av 10 ønsker å spise mer fisk enn de gjør i dag og sier at det er lavere priser som skal til for at de skal klare helsemyndighetens råd.

 

Tallene står altså i grell kontrast til myndighetens anbefalinger om to til tre fiskemiddager i uka. Fra 2017 til 2023 var målet at nordmenn skulle spise 20 prosent mer fisk. Resultatet: Forbruket av fisk og sjømat er i dag 12 prosent lavere enn i 2015.

– KIWIs kampanjeresultater bekrefter det vi vet fra forskningen: Lavere priser på den sunne maten er effektivt for å få folk til å velge maten vi bør spise mer av. Lavere priser på sunne varer gjør at flere får råd til å kjøpe det som er bra for helsa vår, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Hun håper politikerne følger etter og bidrar med kutt i momsen som tiltak for å hjelpe folk gjennom vanskelige tider.

– Folk vet at fisk er sunt, og folk ønsker også å spise mer fisk. Men skal det skje, må helsemyndighetenes gode råd bli billigere, sier Aakvaag Arvin i KIWI.