Styrk immunforsvaret

Slik får du i deg nok A-vitamin

Ordet vitamin stammer fra det latinske ordet "vita" som betyr liv, og vitaminer er essensielle stoffer som må tilføres gjennom maten vi spiser. Alle vitaminene er viktige for kroppen vår, men en av de viktigste vitaminene er vitamin A.

Vitamin A har mange viktige oppgaver i kroppen. Blant annet er det viktig for å opprettholde et normalt syn, og spesielt nattesynet vårt. Derfor kalles det ofte "øyets vitamin". Det er også viktig for slimhinnene og huden vår, også spiller det en viktig rolle på immunforsvaret vårt.A-vitamin finner vi i mange forskjellige grønnsaker

A-vitamin får vi i oss igjennom karotenoidet, eller betakaroten, som vi finner i grønnsaker og frukt, som videre omdannes til aktivt A-vitamin i kroppen.

Disse grønnsakene inneholder mye A-vitamin:

Gulrot

Gulrøtter innholder mye betakaroretn og en en god kilde til Vitamin A. i tillegg inneholder den også mye kostfibersom e gustig for fordøyelsessystemet vårt.

Søtpotet 

En grønnsak som de siste årene har blitt meget populær i i mange norske hjem, er søtpoteten. 

Spinat

Skipperns favorittmat inneholder en mengde gode næringstoffer som kroppen vår trenger, deriblant masse betakaroten som omdannes til vitamin A i kroppen. 

Grønnkål 

Denne supergrønnsaken er en nydelig grønnsak og inneholder en mengde gode vitaminer som kroppen vår trenger. Den er i tillegg svært rik på betakaroten som kroppen senere omdanner til vitamin A. 

Mørkegrønne salater

Salater som grønnkål, ruccola og crispsalat er rike på karotenoidet. 

(Kilde: «Immunforsvarets ADC», Tine Sundfør)