Styrk immunforsvaret

Slik får du i deg nok C-vitamin

Immunforsvaret er en svært viktig funksjon i kroppen vår. Selv om vi ikke merker så mye til det når vi går rundt til daglig, er det viktig å holde det vedlike så vi kan lene oss på det når vi blir syke.

Immunforsvaret er kroppens eget forsvarssystem og dets oppgave er å bekjempe uvedkommende bakterier og virus som kan gjøre oss syke. For at immunforsvaret vårt skal fungere optimalt er det derfor avhengig av å få de riktige byggeklossene, og en av de byggeklossene er Vitamin C. 

C-vitamin bidrar også til opptak av jern fra matvarene du spiser og er med på å opprettholde kollegaenet i kroppen. Kollagen hjelper tannkjøtt, tenner og huden vår med å holde seg frisk og fin.

Uten mat og drikke, duger immunforsvaret ikke!

I motsetning til andre dyrearter klarer ikke mennesker å danne C-vitamin på egenhånd. Derfor er det viktig at vi tilføyer det gjennom kosten. C-vitamin er viktig for oppbygging og vedlikehold av bindevev i kroppen, det bidrar til økt opptak av jern i tarmen, er en viktig antioksidant, og spiller en viktig rolle for immunforsvaret vårt. (Kilde: snl.no)

Enkelte sverger fremdeles til sjokkdosering av C-vitamin ved forkjølelse, men forskning viser at det ikke har noen spesiell virkning å ta større doser i korte perioder. Det er bedre å sørge for at du får i deg nok C-vitamin gjennom kosten. C-vitamin finnes det mye av i frukt, bær, grønnsaker og poteter. Det betyr at hvis du spiser lite frukt og grønnsaker, så får du i deg for lite C-vitamin til daglig. Her kan én appelsin, eller kiwi være nok for å dekke dagsbehovet.

Her er matvarer som inneholder mye C-vitamin

Her er matvarene som inneholder mye C-vitamin:

Grønnkål

Tidligere har grønnkål blitt betegnet som en supergrønnsak, og det med svært god grunn! Den innholder faktisk svært mange viktige vitaminer som kroppen trenger, deriblant har den et meget høyt innhold av Vitamin C. Faktsik så mye som 120 mg per 100 g. 

Kål

Hodekål, eller hvitkål, er også meget rik på Vitamin C og smaker like godt i salat som i suppe. I tillegg til å ha et høyt innhold av vitamin C innheiolder hodekål i tillegg både proteiner, kalium og kostfiber. 

Rød paprika

Hvis du er glad i paprika så får du i deg masse vitamin C. Rød paprika inneholder nemlig så mye som 200 mg vitamin C per 100 g, og er en av de matvarene med høyest C-vitamin innhold per 100 g.  

Brokkoli

Vi elsker brokkoli til både middag, i salat eller som snacks. Til hverdags er nok brokkolien mest vanlig som middagstilbehør, og dersom du er glad i brokkoli kan du og glede deg over at du får i deg en menge gode og immunforsterkende C-vitaminer. Brokkoli er en god kilde til vitamin C og inneholder hele 70 mg per 100 g. 

Blomkål

Blomkål har et høyt innhold av vitamin C som bidrer til å styrke immunforsvaret vårt. I tillegg er den også rik på både protein og kostfiber.

Sellerirot

Knollselleri, eller sellerirot, er en grønnsak de fleste av oss forbinder med suppe, men denne knudrete grønnsaken kan brukes til så mye mer enn bare suppe. Den kan bakes, moses, stekes og kokes og smaker kjempegodt i gratenger eller puréer. I tillegg er den også rik på vitamin C.  

Kiwi

Kiwi innholder masse gode vitaminer og mineraler og visste du at én kiwi om dagen dekker dagsbehovet for vitamin C? Så enkelt kan du få i deg nok C-vitamin om dagen. 

Ananas

Denne tropoiske favoritten er en kjempegod kilde til vitamin C og smaker så søtt og godt! 

Appelsin

Appelsin er en meget god kilde til C-vitamin og er for mange et fast inventar på fruktfatet, i tursekken eller i matpakken.