Styrk immunforsvaret

Slik spiser du for å holde deg frisk i vinter

Maten vi spiser spiller en vesentlig rolle for hvordan immunforsvaret vårt presterer. Det er fordi mange av næringsstoffene vi får i oss fra maten er viktige for at immunforsvaret vårt skal fungere som det skal.

– Et velfungerende immunforsvar gjør deg bedre rustet til å bekjempe sykdom så effektivt som mulig, hvis du skulle være så uheldig å bli smittet, sier Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør.Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør.

Hun presiserer videre at det ikke finnes enkeltmatvarer eller kosttilskudd kan «booste» immunforsvaret vårt, men det er heller viktigere å spise variert, være i aktivitet, få nok søvn og stresse mindre.

Hva gjør immunforsvaret vårt?

Tine Sundfør forklarer videre at immunforsvaret hjelper oss med å beskytte oss mot infeksjoner og bakterier som kan gjøre oss syke. Det fungerer som kroppens forsvarssystem. Kort fortalt er immunforsvaret vårt delt opp i to hoveddeler; det medfødte og det tilpassede immunforsvaret. Det medfødte har vi arvet av foreldrene og forfedrene våre, mens det tilpassede har vi utviklet og tilpasset over tid, slik at det hele tiden er rustet for til å bekjempe nye «angripere». For at immunforsvaret vårt til stadighet skal klare å bekjempe nye virus eller bakterier, er det viktig at vi vedlikeholder og tar vare på det. Derfor er det viktig å få i seg de byggeklossene som immunforsvaret vårt trenger gjennom maten vi spiser, avslutter Sundfør. 

Immunforsvarets ADC

Noen av de vitaminene som er viktig for å opprettholde et velfungerende immunforsvar er vitamin A, D og C. 

Vitamin A er et essensielt vitamin for kroppen og immunforsvaret vårt

I tillegg til å være en viktig byggekloss for immunforsvaret vårt hjelper vitamin A oss med å opprettholde et godt syn og en sunnhud. Her kan du lese mer om hvordan du kan få i deg nok A-vitamin i hverdagen.

D-vitamin får vi naturlig i alt for lite av. Derfor er det viktig at vi får i oss mengden vi trenger daglig gjennom maten vi spiser.

Hvis vi får i oss for lite D-vitamin kan vi føle oss slappe og trette, og immunforsvaret vårt svekkses. derfor er det ekstra lurt å tenkte på at vi bør få i oss nok D-vitamin gjennom maten vi spiser.  Slik får du i deg nok D-vitamin 

C-vitamin er det eneste vitaminet vi ikke klarer å lage selv

Fordi vi ikke klrer å produsere C-vitamin på egenhånd er det nødvending at vi får i oss nok gjennom matn vi spåiser hver dag. Lurer du på hvolke matvarer som inneholder mest C-vitamin? Les Slik får du i deg nok C-vitamin.