
Stadig flere velger alkoholfritt
Etterspørselen etter alkoholfrie drikkealternativer har aldri vært større og NoLo-trenden brer om seg. Med stadig større utvalg av alkoholfrie drikker og noe for enhver smak, trenger ikke alkoholfritt å gå på bekostning av den gode smaken.
Har du hørt om NoLo? Denne trenden handler om å velge drikkevarerer med enten ingen alkohol (No) eller lav alkoholprosent (Low). En trend der fokuset ligger på å nyte god drikke, uten å rammes av de uheldige konsekvensene alkoholen kan ha, som å miste kontrollen eller få hodepine dagen derpå.
NoLo-trenden går som en bølge over store deler av verden akkurat nå, og kanskje det tydeligste eksemplet på det er fremveksten av alkoholfrie barer verden over.
For noen av de alkoholfrie barene som åpner opp, som for eksempel Getaway i Brooklyn, så handler ikke den alkoholfrie trenden nødvendigvis om å avstå fra alkohol, men heller om at forbrukere tar mer bevisste valg og inntar alkohol med større moderasjon enn tidligere av flere ulike årsaker.
Vi ser at salget av både alkoholfritt øl og lettøl øker i Norge. NoLo-forbrukeren ønsker seg drikker som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak og også drikker som er noe annet enn bare øl.
Derfor øker salget av alkoholfri drikke
Økt salg av alkoholfri drikke henger tett sammen med andre trender i samfunnet. Med mer fokus på helse og velvære, kontroll, studier og karriere, blir det mer attraktivt med alkoholfrie drikkevarer som gjerne har færre kalorier enn den alkoholholdige.
Både bryggerier, importører og serveringssteder merker den økte etterspørselen for alkoholfri drikke, og med økt etterspørsel kommer også økt utvalg og høyere kvalitet. Dette tillater flere å nyte NoLo-drikker uten at det går på bekostning av smaken.
Stina Kildedal-Johannessen, leder kommunikasjon og bærekraft i Hansa Borg Bryggerier, kan bekrefte at NoLo-trenden har kommet til Norge.

– Vi ser at salget av både alkoholfritt øl og lettøl øker i Norge. NoLo-forbrukeren ønsker seg drikker som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak og også drikker som er noe annet enn bare øl.
Hun ser en sammenheng med NoLo-trenden og helse- og velværetrenden:
– Hos forbruker leverer alkoholfri drikke på de overordnede trendene i markedet; det treffer på sunnhetstrenden, alkoholfritt øl inneholder lite sukker, det er naturlige ingredienser og i så måte hjelper det forbrukere til å ha en sunnere livsstil, forteller hun og legger til:
– Trenden om å kutte ned på alkoholinntaket er særlig til stede blant de yngre forbrukerne. Mange tar skolen seriøst, trener fast, spiser sunt og har en generelt aktiv livsstil, derfor passer det ikke alltid å drikke alkohol. Det er nå også en større aksept for å velge alkoholfritt.
Denne NoLo-trenden bekreftes også av tall fra Bryggeri- og drikkeforeningen. Norge er faktisk blant de landene som konsumerer mest alkoholfritt øl i verden.
– Internasjonalt antas alkoholfritt øl å ha stort vekstpotensial, spesielt på grunn av økt helsefokus i befolkningene, forteller Hege Ramseng, kommunikasjonssjef for Bryggeri- og drikkeforeningen.
Hun forteller videre at blant de mange tusen nye småskalabryggeriene i Europa, er det nå en markant trend at man vil brygge øl med mer smak og mindre alkohol, også alkoholfritt øl. Denne trenden er nå i ferd med å komme til Norge, og at markedet for alkoholfritt og alkoholsvakt øl vil vokse også her, er hun ikke i tvil om.
Hva med å prøve en meksikansk Michelada-mocktail? Her får du oppskriften.

Økt utvalg av alkoholfritt øl
Blant merkene som selger mest alkoholfritt øl i Norge, finner vi Clausthaler, som sammen med Munkholm står for 98 prosent av salget. Clausthaler har i dag flere alkoholfrie ølvarianter i utvalget sitt, blant annet klassisk, Pale Lager og Radler Lemon.
– Hansa Borg Bryggerier jobber aktivt med å kunne tilby gode drikkeopplevelser, også innen alkoholfritt-segmentet, forteller Kildedal-Johannessen.
– Vi har allerede en bred portefølje innenfor alkoholfritt øl og ønsker nå å gjøre de alkoholfrie hyllene attraktive for enda flere forbrukere, også for de som ikke er så glade i øl, legger hun til.
Bryggeriet har gjort stor suksess med Clausthaler Radler som først kom som «limited edition» i 2017, men som etter ønske fra forbrukerne har blitt fast variant i utvalget og bryggeriet driver dermed Radler-markedet i Norge. Radler, også kjent som Shandy, har i mange år vært en suksess i utlandet, men er kanskje ikke like godt kjent i Norge.
Radler består tradisjonelt av en 50/50 blanding av øl og sitronbrus, men finnes i utallige lokale varianter og smaker. Navnet «Radler» kommer fra det tyske ordet for «syklist», og har sin opprinnelse fra en vertshuseier som stadig tok imot syklister, og som i mangel på øl vannet det ut med limonade. Resultatet er en frisk og lett alkoholfri drikke som passer godt til sommermaten.
– Det er ikke til å stikke under stol at eplejuice og brus har vært vanlige alternativer til alkoholfri drikke i mange år, og det ville vi se en endring på.
Alkoholfri drikke med «voksne» smaker
I takt med at utvalget av alkoholfritt øl øker, øker også utvalget av alkoholfrie alternativer til brennevin. Går du på bar eller restaurant i de største byene i dag, vil du oppdage at de aller fleste har et rikt utvalg av alkoholfrie alternativer og en rekke såkalte mocktails, eller alkoholfrie cocktails.

Christian Stray-Jansen er en av Norges fremste eksperter på alkoholfri drikke og daglig leder i Leske, som er ledende på import og distribusjon av premium alkoholfrie drikker. Han startet selskapet sammen med broren sin i 2016 fordi de følte det var mangel på alkoholfrie drikker med smaker, ingredienser og historier som voksne mennesker setter pris på.
– Det er ikke til å stikke under en stol at eplejuice og brus har vært vanlige alternativer til alkoholfri drikke i mange år, og det ville vi se en endring på. Misforstå meg rett; eplejuice er godt og Norge er antageligvis verdens beste på akkurat det, men det passer ikke til absolutt alle anledninger. Ville du for eksempel drukket rødvin til alle matretter? Det tror ikke jeg.
Da Leske startet så de egentlig ikke noen store trender innenfor den alkoholfrie drikkekategorien, og prosjektet var hovedsakelig for å løse eget problem.

– I løpet av de fire siste årene har det skjedd helt utrolig mye i kategorien «alkoholfritt». Nå finnes det over 60 merkevarer som spesialiserer seg på alkoholfri brennevin, alkoholfritt øl selger mer, og det finnes mange produsenter som lager kreative alkoholfrie alternativer til vin og brennevin.
Leskes største målgruppe er småbarnsfamilier og voksne som vil ha gode drikkeopplevelser uten alkohol.
– I dag er man mye mer bevisst på drikking foran barna enn det mange var for 20-50 år siden. Samtidig har det skjedd en slags kulinarisk revolusjon de siste årene hvor folk har blitt mye mer åpne for nye smaker, utforsking og eksperimentering. Både innenfor mat og drikke.
Smakfulle mocktails slår an
At smak og gode smaksopplevelser er viktig for NoLo-forbrukerne, kan barsjef hos Bakgården i Kristiansand, Stian Wehus, bekrefte. Han har blitt kåret til Norges beste bartender tre år på rad og har en sølvmedalje i World Cocktail Championships 2019.
– De siste årene har jeg sett et økt fokus på mocktails og lavalkoholdrinker. Jeg mener også at de som ønsker alkoholfrie alternativer ikke skal få noe dårligere drikker, eller måtte nøye seg med en kaffe eller brus. Det handler om å skape en opplevelse gjennom smaksløkene.
Ofte stilte spørsmål om NoLo
NoLo henger ikke sammen med YOLO, kanskje heller tvert imot. I stedet for å leve uten å tenke på konsekvenser, handler NoLo-trenden om økt konsum av alkoholfrie (No) og lavalkoholholdige drikkevarer (Lo).
Nå finner du et utvalgt alkoholfritt øl, fra pils til radler, hos KIWI.
De største målgruppene er småbarnsfamilier og voksne som vil ha gode smak og drikke-opplevelser uten alkohol, men NoLo er et godt alternativ til vanlig alkohol-konsum med mange deilige alternativer.




