7. januar senker KIWI prisene på all fersk og frossen fisk tilsvarende momsen i en periode på seks uker. Målet er å oppnå like stor vekst i fiskekonsumet på disse ukene, som myndighetene jobber for i en femårsperiode. KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy forklarer hvorfor.

Vi i KIWI mener det er på tide å gjøre noen grep for en litt sunnere livsstil, og vi tror mange av våre kunder tenker som oss. Faktisk ønsker seks av ti av oss å spise mer fisk dette året. Det vil vi i KIWI gjerne hjelpe dere med!

Nordmenn er opptatt av helse og sunnhet, og vi spiser stadig sunnere. Hele åtte av ti av oss mener sunnhet er viktig når vi skal planlegge og lage middag. Vi får i oss mindre salt, mindre sukker og mer frukt og grønt for hvert år som går. Pilene peker i riktig retning med ett unntak: Fisk.

Helsemyndighetene anbefaler oss faktisk å spise to-tre fiskemiddager i uken, men under halvparten av oss følger det rådet. Ferske tall viser at fiskekonsumet i Norge dessverre har falt med ti prosent det siste året. Det er dramatisk. Nå må vi samle alle gode krefter for å snu denne utviklingen.

Myndighetene har satt seg mål om å øke forbruket av fisk med 20 prosent innen utgangen av 2021. Men utviklingen går feil vei. For at vi skal klare å snu denne trenden må vi virkelig brette opp ermene og få fisken på bordet.

– Pris er viktigst

KIWIs mål er å være landets billigste lavpriskjede, og vi vet at pris er helt avgjørende for valg av matvarer. Vi har derfor spurt det norske folk om hva som skal til for å spise mer fisk. Svaret er krystallklart. Pris er viktigst. Og hele 86 prosent av dere mener det er viktigere å få ned prisen på sunne varer enn å sette opp prisen på de mindre sunne.

Hvis forbruket av fisk skal opp, er det her myndighetene må sette inn støtet. Derfor kutter KIWI nå prisen på all fersk og frossen fisk tilsvarende momsen. Vi ønsker å vise politikerne hvilken effekt pris har for at folk skal spise mer fisk.

Målet vårt er å se om det er mulig å øke forbruket av fisk like mye på seks uker, som politikerne legger opp til i sin femårsplan (2017-2021).

Suksessfulle momskuttkampanjer

Vi i KIWI har etter hvert blitt kjent for våre momskuttkampanjer. Allerede i 2007 kuttet vi prisene tilsvarende momsen på frukt og grønsaker. Responsen var umiddelbar. Salget av frukt og grønt økte med 23 prosent.

I 2011 kuttet vi prisene tilsvarende momsen på nøkkelhullsvarer, og salget økte med 22 prosent. Nå gjør vi det altså igjen. De neste seks ukene kutter vi prisen tilsvarende momsen på all fersk og frossen fisk og håper at myndighetene følger med og følger etter. Målet vårt er å øke fiskesalget i volum med 20 prosent de neste seks ukene.

Hvis vi lykkes, vil vi nok en gang få bevist at lavere pris er den mest effektive veien til mer sunn mat i handlekurven. Det vil lønne seg for både lommebok og helse.

Vi håper de lave prisene vil inspirere deg til å velge fisk til middag litt oftere i tiden som kommer.

Skitt fiske, og god middag!