Så mye har fiskesalget hos KIWI økt etter «momskuttet»

KIWI kuttet prisene på fersk og frossen fisk tilsvarende momsen i starten av januar. Ferske salgstall viser at kampanjen er en stor suksess og at KIWI-kundene spiser mer fisk.

Mandag 7. januar startet KIWI et stort og omfattende eksperiment for å få folk til å spise mer fisk. Prisene på fersk og frossen fisk har blitt kuttet tilsvarende momsen. Momskuttkampanjen varer frem til 17. februar.

Bakgrunnen for eksperimentet er at nordmenn spiser mindre fisk enn anbefalt, og at fiskeinntaket – særlig blant de yngre – faktisk synker.

Regjeringen har i sin femårsplan satt seg som mål å øke fiskeinntaket i Norge med 20 prosent innen 2021, men KIWI er overbevist om at dette kan oppnås på betraktelig kortere tid ved å gi momsfritak på fisk.

KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy er meget fornøyd med fiskesalget til KIWI de siste ukene.

50 prosent økning i KIWIs fiskesalg

Ferske salgstall viser nå at KIWI-kunder har kjøpt 50 prosent mer fisk så langt i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er mer enn dobbelt så mye som regjeringens langsiktige mål.

– Det er først og fremst fantastisk at folk spiser mer fisk, sier en særdeles fornøyd KIWI-sjef, Jan Paul Bjørkøy.

– Vi mener det er mer effektivt å sette ned prisene på sunne varer, fremfor å øke prisene på de usunne. Vi tror på gulrot fremfor pisk, og salgstallene fra de siste ukene bekreftet at det fungerer. Vi sammenligner salgstallene med nøyaktig samme periode i fjor, så økningen skyldes ikke at det er januar og folk derfor spiser sunnere.

Tidligere momskuttsuksesser

Dette er ikke første gang KIWI jobber for å gjøre sunn mat billigere. I 2007 kuttet man prisene på frukt og grønt tilsvarende momsen, og salget økte med 23 prosent. I 2011 kuttet KIWI «momsen» på nøkkelhullsprodukter, og salget økte med 22 prosent.

KIWIs fiskekampanje varer fra mandag 7. januar til søndag 17. februar.