Marit Bjørgen (38) spiste fisk for å finne OL-formen:

– Jeg merket fort at kroppen responderte annerledes og fungerte bedre

Hele Norges skidronning Marit Bjørgen (38) spiste bare to-tre fiskemåltider i måneden inntil hun la om kostholdet i 2009. Nå spiser hun minst to-tre fiskemåltider hver uke. Her er historien om hva som skjedde.

Marit Bjørgen var aldri glad i fisk da hun vokste opp. Det var oftere kjøtt enn fisk på middagsbordet til trebarnsfamilien Bjørgen, og det passet henne utmerket. Når hun fikk velge mellom kjøtt og fisk, valgte hun alltid kjøttretten – og slik fortsatte det inn i tenårene og voksenlivet.

– Jeg var ikke den som var mest glad i fisk. Det var jeg ikke, nei. Fiskeinntaket mitt var for dårlig. Jeg spiste kanskje to-tre fiskemiddager i måneden, forteller hun.

Først i 2009 kom fisken for alvor inn i livet hennes.

Valgte fisk for å komme seg i form

Marit hadde stort press på seg i forkant av Vancouver-OL i 2010. Hun hadde vært mye småsyk. Det var stort sett seige forkjølelser som ikke ville slippe tak, og som gjorde at hun ikke presterte sitt beste under mesterskap mellom 2006 og 2009.

Marit visste selv hun var rask på ski, og hun hadde et inderlig ønske om å vise dette til hele verden i Vancouver. Men småsykdommene gjorde at hun ikke fikk tilstrekkelig flyt i treningen. Etter å ha forklart den frustrerende situasjonen til legen sin, ble hun anbefalt å inkludere mer fisk i kostholdet.

– Først da ble jeg bevisst på mitt eget fiskeinntak.

Begynte i det små

Marit Bjørgen spiser fortsatt fisk to-tre ganger i uken, selv om livet som toppidrettsutøver er lagt på hylla.

Med OL-drømmen i bakhodet, ble hun innstilt og motivert til å endre kostholdet. Men hvordan går man frem for å spise mer fisk, når man i utgangspunktet ikke er særlig glad i fisk? Marit begynte i det små.

– Først bestemte jeg meg for å ha to fiskemiddager i uken. Jeg er ikke noen spesielt god kokk, så jeg ble nødt til å lære meg noen retter for å komme i gang. Mamma har en lakserett som er veldig god, så det ble den første jeg lærte meg. Og så måtte jeg ha én til for variasjonens skyld, så da eksperimenterte jeg med fiskewok.

Litt etter litt utvidet hun fiskerepertoaret. I helgene utfordret hun seg selv ved å lage mer omfattende fiskeretter. Marit gikk sakte men sikkert fra å være kjøttperson til fiskeperson.

– Motivasjonen min for å gjøre dette, var for å prestere i skisporet. Det var dét som lå i bakhodet mitt. At jeg skulle komme tilbake og prestere. Så jeg ble veldig bevisst på å ta de rette valgene. Når jeg var på samling, var jeg innstilt på å velge fisk fremfor kjøtt til lunsj og middag.

Suksess i Vancouver

Etter hard trening og et variert kosthold med mye fisk og grønnsaker, ble Vancouver-OL en suksess for Marit. Hun reiste hjem med fem medaljer – tre av dem i gull. Marit var tilbake! Hun kan dog ikke gi fisken all æren for de gode resultatene.

– Det var ikke bare på grunn av fisk. Det var flere ting som spilte inn, deriblant treningssituasjonen. Men jeg merket fort etter kostholdsomleggingen at kroppen responderte annerledes, fungerte bedre og at jeg holdt meg frisk i lengre perioder, sier hun.

Siden den gang har Marit spist minst to-tre fiskemåltider i uken, og samboeren Fred Børre Lundberg har også fått sansen for sjømat.

– Det har smittet over på han jeg bor med. Han har vært sånn kjøttperson som meg, men nå tar han ofte initiativ til å ha fisk til middag. Vi har begge blitt bevisstgjort.