Velg faste, ukentlige fiskedager for å øke inntaket av fisk

Syns du det er vanskelig å spise nok fisk? Forsøk å innføre en rutine med to faste fiskedager i uken.

Sunt kosthold har mye med rutiner å gjøre. Og med gode vaner er det også lettere å spise nok fisk. Anbefalingen er fisk til middag minst to dager i uken, så start derfor med å sette av to faste ukedager til deilige fiskeretter. Det kan være utfordrende å innføre en slik rutine, men husk at du blir belønnet for det i form av en rekke helsegevinster.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener det er smart å innføre faste fiskedager, slik at kroppen får jevnlig tilgang til fiskens helsegevinster.

– Det å sette av minst to faste dager i uken til fiskemiddager er smart, mener klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Mandag og tirsdag er for øvrig de vanligste fiskedagene i Norge, ifølge en Kantar TNS-undersøkelse.

Et godt tips er å ha variasjon på de faste fiskedagene. Det optimale er å veksle mellom fet fisk – som laks, ørret, makrell eller kveite – og mager, hvit fisk. Da får du jevnlig tilgang på alle de gode næringsstoffene fisken inneholder.

– Fet fisk gir kroppen mye omega 3-fettsyrer og D-vitamin, mens hvit saltvannsfisk inneholder masse jod. Alle disse tre næringsstoffene er det mange nordmenn som får i seg for lite av, sier hun.

– Lettere å leve sunt når det smaker godt

Ren fisk er selvfølgelig supert, men det er ingenting i veien for å variere med fiskepudding, fiskeboller og andre produkter.

– Dersom du syns det er enklere å spise fiskeprodukter, så gjør gjerne det. Velg da de som inneholder mest fisk, for eksempel fiskekaker med minst 80 prosent fisk, sier Sundfør.

Hun anbefaler å lese oppskrifter på nett, i brosjyrer eller kokebøker for å få inspirasjon til nye, spennende fiskeretter.

– Det er jo mye lettere å leve sunt når det smaker godt, sier hun.