Ingen land i Europa har en så høy andel sukkerfri brus av det totale forbruket som Norge. Slik jobber Coca-Cola for å utvikle nye sukkerfrie alternativer til det norske folk.
Norske myndigheter og norske brusprodusenter har jobbet for å kutte i sukkerinntaket gjennom brus. Det har ført Norge til topps. Ingen land i Europa, muligens i hele verden, har høyere prosent sukkerfri andel av det totale brussalget, opplyste UNESDA, den europeiske organisasjonen for brusprodusenter i fjor.
Etterspørselen har gjort at produsentene har hatt mulighet til å utvikle en stor mengde varianter, og utvalget blir stadig bredere.
– Vi har, sammen med resten av næringsmiddelindustrien, satt klare mål for sukkerreduksjon. Det har vi gjort gjennom å sette egne mål og gjennom intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, sier Susanne Klevar, kommunikasjonssjef hos Coca-Cola i Norge.
Men det stopper ikke der. Coca-Cola utvikler stadig nye smaker og produkter spesielt tilpasset det norske markedet i sitt innovasjons-laboratorium i Brussel. Hvordan de jobber kan du lese mer om her.
Nye innovasjoner hvert år
Hvert år leverer innovasjonslaben 350 nye innovasjoner – alt fra nye produkter til oppdatering av eksisterende drikker. Klevar har jobbet med Coca-Cola sine innovasjoner i fem år, og i løpet av den tiden har hun vært med på å lansere mange nye produkter.
– Så godt som samtlige er sukkerfrie, og det er i denne retningen vi ønsker å gå, forteller hun, og fortsetter:
– Vi har gått over til å tilby flere valgmuligheter med produkter uten sukker sammenliknet med produkter med sukker.
I dag finnes Coca-Cola hos mer enn 27 millioner utsalgssteder, og merkevaren huser mer enn 500 forskjellige brands, med totalt 4100 forskjellige produkter. I sortimentet har de allerede kjente brusmerkevarer som Fanta, Sprite og Urge, samtlige i varianter med redusert eller null sukker. Og selvfølgelig det faste innslaget – Coca-Cola uten sukker.
En tradisjonsrik brus
Coca-Cola er selskapets viktigste produkt. Den nye sukkerfrie utgaven som kom i vår, har fått nytt design både utenpå og inni.
– Coca-Cola uten sukker er nå enda likere den originale Coca-Cola både når det gjelder smak og utseende. Den er selvfølgelig fremdeles uten kalorier og sukker, sier Klevar.
Men selv om Coca-Cola uten sukker er en stødig vinner, hviler de ikke i suksessen. I laboratoriet utvikles produkter spesielt for det norske markedet, og alltid mer av det nordmenn ønsker å finne i hyllene.
– Folk har kost seg med Coca-Cola Original Taste i 135 år. Samtidig er vi opptatt av å tilby alternativer med færre eller ingen kalorier, og har jobbet i flere år med å reformulere og innovere slik at folk skal ha stadig flere varianter med lite eller uten sukker å velge mellom, tilpasset deres situasjon og behov, avslutter Klevar.
Referanse:
Tallene i denne artikkelen er kommunisert til KIWI av Coca-Cola Norge.