Norges mest solgte saft med ny vri

Norges mest solgte saft med ny vri

Historien til det norske familieselskapet Lerum startet med to gjenglemte stamper med bær. I dag er de Norges største saftprodusent, og kommer nå med et etterlengtet alternativ til Norges mest solgte saft.

I Sogn har kjærligheten og kunnskapen om foredling av frukt og bær gått i arv i familien Lerum gjennom flere generasjoner. I dag er det fjerde generasjon Lerum som eier og driver Lerum, Norges største produsent av ekte saft.

Lerum har vært veldig stolte over solbærsirupen siden lanseringen på 1920-tallet. Saften er den mest solgte saften i Norge, og stoltheten ble ikke noe mindre da solbærsirupen i 2023 vant den internasjonale prisen “Superior taste award” i Brussel. Nå lanserer de nyheten Solbærsirup uten tilsatt sukker for å møte etterspørselen i markedet.

Utfordrende nyvinning

Solbærsirup er kjært og nært for mange nordmenn. Det er en saft som mange har et forhold til og som får frem de gode minnene.

– Vi hører stadig historier om familietradisjoner, besøk hos besteforeldre, skitur og påskerenn, og ikke minst om trøsten en kopp med varm solbærtoddy gir ved forkjølelse, sier Gro Lerum Bondevik, profilsjef og fjerde generasjon Lerum.

Lerum3.jpg

– Når man utvikler produkter uten tilsatt sukker, så må man gjenskape de egenskapene som sukker har, utover bare det å være søtt. I tillegg til å fremheve smaken, bevarer sukker fargen og gir volum i produktet. Så da måtte vi finne den rette kombinasjonen i oppskriften, og det har vært en krevende prosess. Solbær er en utfordrende smak, og sirupen har en tykk og fløyelsmyk konsistens, så derfor har vi brukt de siste fire årene på å utvikle dette produktet.

Å redusere sukkerforbruket er også et av Lerums egne bærekraftsmål. Siden 2019 har Lerum redusert sukkerforbruket i produktene sine med 840 tonn. Det inkluderer både sukkerreduksjon i produkter og nye produkter uten tilsatt sukker.

Lerum startet med forlatte bær

Lerums historie starter i den veiløse grenda Sørheim i Sogn. Der startet oldeforeldrene Kari og Nils Lerum en landhandel og bygget seg hus. På den tiden ble alle varer transportert sjøveien på båt fra Bergen, og det var slik de fikk varer til landhandelen sin. I tillegg tok Kari og Nils også imot varer for andre langs fjorden, som de sendte videre med båten til Bergen, slik at folk fikk byttet til seg det de trengte.

Lerum1.jpg

En augustdag i 1907 stod det igjen to stamper med bringebær på kaia.

– De kunne ikke la bærene gå til spille, så de tok bærene opp i huset og kokte saft. Saften sendte de med båten til Bergen neste dag og den ble så godt mottatt at de fortsatte med det, og det var starten på Lerum, forteller Lerum Bondevik.

I to år kokte ekteparet bær på kjøkkenet sitt og to år senere, i 1909, bygde de den første saftfabrikken.

Etter ti år med produksjon på Sørheim flyttet de produksjonen til en større fabrikk i Sogndal.

Solbærsirup med lange tradisjoner

Solbærsirupen slik vi kjenner den i dag ble lansert på 70-tallet, men Lerum laget solbærsirup allerede rundt 1920.

– For en tid tilbake fant vi igjen en flaske solbærsirup med gammel etikett på museet. Det er veldig morsomt for oss, for i gamle dager var det ikke tradisjon for å ta vare på etiketter, flasker og sånt, så dette var en skikkelig gledesdag for oss.

Flasken de fant hadde den første logoen til Lerum på seg. Logoen var det oldefar Nils som hadde tegnet. Logoen hadde et tannhjul med bær i midten som skulle symbolisere industrialiseringen som var tidlig på 1900-tallet, og råvarene som var frukt og bær.

Vokste opp i bedriften

I familiebedriften var det varierte arbeidsoppgaver, og Lerum Bondevik husker godt at bestefar Karl Lerum kunne sitte i kjeledressen i trucken ute på tunet den ene dagen, og i skjorte og slips i forretningsmøter den andre. Slik har det vært i alle generasjoner.

– Hjemme kan jeg huske godt at mor hadde et eget middel for å fjerne olje på skjortene til far. For han var teknisk direktør og skrudde mye selv, men han var ikke så nøye på å skifte skjorte fra forretningsmøte for å gå å skru på maskinene, minnes Lerum Bondevik.

Hun forteller at barndomsminnene i familiebedriften står sterkt. De var mange aktive familiemedlemmer i bedriften, og fra de var små hadde de sine første sommerjobber i Lerum.

Lerum2.jpg

– Vi har bokstavelig talt vokst opp i bedriften, og vi var godt opplært til at alle i bedriften skal behandles likt. Det var også viktig for oss. Bestefar var lønningsansvarlig i bedriften og jeg husker vi var veldig stolte når vi skulle levere timelistene våre til han, forteller hun.

I dag er de fem i fjerde generasjon som driver Lerum og har fabrikkanlegget på Kaupanger i Sogndal kommune.

Ønsker du å vite mer om Lerum er det i dag museum på Sørheim som er sesongåpent for besøkende fra mai til september.

Mer bærekraftig solbærsaft

Lerum har oppgradert saftporteføljen, tiltakene har ført til at de kutter 104 500 kilo plast i året. Dette er noen av endringene Lerum har gjort:

 

Mindre emballasje og plast:

  • Lerum sine saftflasker er laget av resirkulert plast.
  • Mindre plast i flaskene. 17 prosent reduksjon i vekt og dermed 80 tonn mindre plast i året.
  • Lavere forbruk av strekkfilm og krympeplast. Strekkfilmen som brukes er også tynnere, noe som bidrar til 10 tonn mindre plast per år.
  • Bruker 30 prosent resirkulert materiale i krympeplast som bidrar til en reduksjon på 12 tonn plast per år.
  • Kutt i papp og mindre etiketter, eksempelvis spares det 2,5 tonn plast i året bare på å kutte ut halsetiketter.

 

Mindre svinn og transport:

  • Raskere og mer effektiv produksjon.
  • Kutter flasker som har dårlig fyllingsgrad, som dermed gjør transporten mer miljøvennlig. Mindre frakt av luft gir mer effektive trailerlast, som igjen fører til færre turer fra Sogn.

 

Alle tall er kommunisert til KIWI fra Lerum.