Salget av alkoholfri drikke i KIWI økte med 23 prosent fra 2020 til 2021, og det er spesielt en type stadig flere nordmenn plukker med seg fra butikkhyllene.
De siste årene har det vært økende interesse for å spise bedre, bevege oss mer og være mindre på telefonen. I tråd med det økende helsefokuset er det også flere som ønsker å kutte ned på alkoholkonsumet. Både salgstall og utvalget i butikk viser at nordmenn har kastet seg på den internasjonale NoLo-trenden. NoLo handler enkelt forklart om å velge drikke uten alkohol (No) eller med lav alkoholprosent (Lo).
Hvorfor velger vi alkoholfritt?
I tillegg til fokus på sunnhet og helse, er det flere grunner til at mange nå velger alkoholfritt. Særlig til hverdags og sammen med barn er det attraktivt å velge alkoholfrie drikkevarer fremfor alkoholholdige.
Men også på fest velger flere å supplere med alkoholfritt, forteller June Vorraa, merkevaresjef for Clausthaler hos Hansa Borg Bryggerier.
– Forbrukerne ønsker et større behov for kontroll i sammenhenger hvor de drikker alkoholholdig drikke. Vekselsdrikking, hvor man da tar en alkoholfri øl eller lettøl «mellom slagene» er derfor noe som nå praktiseres i større grad enn tidligere, forteller June Vorraa, merkevaresjef for Clausthaler hos Hansa Borg Bryggerier.
Fra fem til 20 varianter
I tråd med den økende interessen for alkoholfri drikke så har både produsentene og butikkene hengt seg på trenden, for å sørge for et variert og mer spennende utvalg i butikk. Kategorisjef i KIWI, Trond Jokerud har sett utviklingen på nært hold.
– For ti år siden hadde vi vel 5-6 varianter av alkoholfritt, mens vi i dag har cirka 20 varianter alkoholfritt eller lettøl, forteller han.
Om pandemien har hatt en påvirkning på salget kan vi bare spekulere i, men Jokerud legger til at salget av alkoholfritt drikke økte med 23 prosent fra 2020 til 2021.
– Salgsvolumet på alkoholfrie varianter i KIWI lå på 86 millioner i 2020, sier han.
Populært med Radler
Som med alt annet vi konsumerer forekommer det også trender innen alkoholfritt. Forbrukerne ser stadig etter nye, gode alternativer, og både Jokerud og Vorraa kan fortelle at Radler er en variant som har sett særlig vekst de siste årene.
– Radler er den varianten som vokser mest og som de yngre kundene foretrekker, forteller Jokerud.
Radler-navnet kommer av det tyske ordet for «syklist», og er en slags ølbrus med forfriskende smak som passer perfekt som leskedrikk. Den består tradisjonelt av ingrediensene øl og sitronbrus.
– I 2021 kom også Clausthaler Radler Grapefruit fast i butikk, etter salgssuksess som limited edition året før. Utviklingen innen alkoholfritt gir oss tro på en spennende fremtid for kategorien, avslutter Vorraa.