Lesetid: 3 min

clock Created with Sketch.

8 grunner til å spise fisk til middag

Fisk kan bedre hukommelsen, piffe opp humøret, gjøre barna smartere, musklene større og redusere risikoen for hjerteinfarkt, slag og flere former for kreft. Allikevel spiser de fleste nordmenn fortsatt mindre fisk enn Helsedirektoratet anbefaler.

Publisert: 12.02.2021 08.39 Sist oppdatert: 12.02.2021 08.39

Det anbefales totalt 300–450 gram fisk i uken, og minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken og bruk gjerne fisk som pålegg, lyder rådet fra norske helsemyndigheter. 

Den ferske rapporten “Utvikling i norsk kosthold 2020” fra Helsedirektoratet, viser at forbruket av fisk og sjømat har gått ned over tid og at vi spiser nesten dobbelt så mye kjøtt som fisk.

1. Fisk er bra for synet

For å forebygge aldersrelaterte synsproblemer, er det viktig å få tilstrekkelig omega-3-fettsyrer, lutein, sink og vitamin C og E. Fet fisk som laks, ørret og makrell er våre viktigste kilder til omega-3-fettsyrer.

2. Fisk kan hjelpe mot dårlig humør

Hjernen vår er det organet i kroppen som inneholder mest fett, og langkjedede omega-3-fettsyrer ser ut til å spille en spesielt viktig rolle. Studier har vist at lave nivåer av omega-3-fettsyrer i blodet er assosiert med at man oftere føler seg i dårlig humør. Det trengs fortsatt mer forskning på området, men det er da verdt et forsøk?

Bli KIWI PLUSS-kunde og få 15 prosent Trumf-bonus på all ferskpakket fisk og all fersk frukt og grønt.

Bli KIWI PLUSS-kunde her

Hva skjer med kroppen når du spiser fisk?

Les mer om dette her

3. Fisk gir bedre hukommelse

Fet fisk er vår viktigste kilde til de langkjedede omega-3-fettsyrene, EPA og DHA, som er viktige bestanddeler i alle cellemembraner, spesielt i hjernen. Studier har vist at høyt inntak av fisk, spesielt fet fisk, er assosiert med bedre hukommelse.

4. Fisk reduserer risikoen for sykdom

Fet fisk er vår beste kilde til D-vitamin. Et optimalt inntak av D-vitamin er viktig for et velfungerende immunforsvar. God vitamin-D-status kan redusere risikoen for akutte luftveisinfeksjoner. I tillegg til å spise fet fisk er sollys i sommer-halvåret og tran, eller et annet kosttilskudd med D-vitamin i vinterhalvåret, å anbefale.

Se Marit Bjørgens sine beste fiskeoppskrifter her

5. Fisk reduserer risikoen for hjertesykdommer

Når du spiser fisk reduserer du risikoen for hjerteinfarkt, hjertesvikt og plutselig hjertedød. Et høyt inntak av fet fisk med mye omega-3-fettsyrer gir mer elastiske blodårer, forhindrer blodpropp, reduserer blodtrykket og stabiliserer hjerterytmen. På denne måten fører fisk til nedsatt risiko for hjertesykdom. Tilskudd av omega-3 er ikke vist å gi tilsvarende gunstige effekter.

6. Fisk er en god proteinkilde

Protein i fisk har meget høy kvalitet. Det vil si at fiskeprotein inneholder alle de essensielle aminosyrer som vi trenger for å kunne utnytte proteinene best mulig.

Bli KIWI PLUSS-kunde og få 15 prosent Trumf-bonus på all ferskpakket fisk og all fersk frukt og grønt.

Bli KIWI PLUSS-kunde her

7. Fisk er bra for gravide og ammende

Hvit saltvannsfisk er sammen med melk og yoghurt vår viktigste kilde til jod. Det er ekstra viktig at gravide og ammende mødre får i seg nok jod. Tilstrekkelig inntak av jod er nødvendig for utviklingen av barnets hjerne og sentralnervesystem, i svangerskapet og i første leveår.

8. Fisk øker forbrenningen

Hvit saltvannsfisk, som torsk, sei og lyr, er rik på jod. Jod er nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal kunne produsere hormonene som regulerer stoffskiftet vårt, altså forbrenningen. Studier har vist at lavt jodinntak er vanligst hos unge jenter og kvinner i fertil alder. Spis mager fisk ukentlig og melk eller yoghurt daglig, så sikrer du jodinntaket.

Bli KIWI PLUSS-kunde og få 15 prosent Trumf-bonus på all ferskpakket fisk og all fersk frukt og grønt.

Bli KIWI PLUSS-kunde her