Akkurat nå venter over 200 barn på et trygt og godt hjem i Norge. Kunne du og din familie stilt opp for et fosterbarn hvis dere visste mer om prosessen? Det ønsker First Price å bidra til.
- Å snakke om det i familien, er et av de første og viktigste skrittene for å starte denne prosessen. Vi tror mange flere kunne blitt et fosterhjem, om de hadde diskutert det med sine nærmeste, sier direktør Mari Trommald i Bufdir (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet).
I dag er det over 10 500 barn og unge som bor hos fosterforeldre i Norge, samtidig venter mer enn 200 på et trygt og godt hjem. Mangelen på fosterhjem er stor, og noe av årsaken til dette kan være mangel på kunnskap og lite kjennskap til prosessen blant potensielle fosterfamilier.
Kunne dere hatt med én til i avstemningene mellom speilegg eller eggerøre?
Kan First Price starte samtalen?
Det er grunnen til at First Price ikke var i tvil da de ble spurt om å låne ut plass til Bufdirs fosterhjemskampanje. På emballasjen til flere av First Prices mest solgte produkter stilles det spørsmål som kan bidra til å sette i gang samtalen rundt frokost-, lunsj- eller middagsbordet.
- Vi har plukket ut de produktene som ofte er å finne på familiers frokostbord, og der emballasjen ikke kastes umiddelbart. Da var blant annet juice, egg, brød og frokostblandinger naturlige valg, forteller marketing manager Nina Brendsrud-Andersen i Unil.
Ønsker spontane diskusjoner
Håpet til Bufdir er at budskapet på First Price-emballasjen kan få flere til å diskutere om det kan være aktuelt for nettopp dem å bli fosterfamilie.
Har dere rom for en til rundt frokostbordet?
- Å få muligheten til å minne folk om denne praten i hverdagen, på produkter de bruker hver dag, synes vi er en fantastisk mulighet. Vi håper på mange spontane samtaler om fosterhjem i de tusen hjem, avslutter Mari Trommald i Bufdir.
Hun oppfordrer også til å sjekke ut nettsiden fosterhjem.no hvis du ønsker mer informasjon.