Noen grønnsaker er enda sunnere enn andre. Det å spise disse supergrønsakene hver dag, er en god investering i helsen.

– Alle grønnsaker er sunne, og variasjon er bra, men noen grønnsaker inneholder mer næringsstoffer enn andre, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Hun forteller at det derfor er mulig å plukke ut noen supergrønnsaker vi alle bør inkludere i kostholdet.

– Disse grønnsaker har spesielt høyt innhold av flere vitaminer og mineraler, og i tillegg inneholder de mange andre bioaktive planteforbindelser av typen fytokjemikalier og antioksidanter. Disse kan gjøre underverker for helsen, sier hun.

Brokkoli er en vitaminbombe

Sundfør trekker særlig frem fire grønnsaker som kan kalles supergrønnsaker, og noe av det de har til felles er den sterke fargen.

– Den første grønnsaken er brokkoli. Tre små buketter av denne grønne vitaminbomben inneholder mer C-vitamin enn en appelsin, og ved å spise mye brokkoli styrker du immunforsvaret, minsker risikoen for kreft i mage-tarm og prostata og reduserer betennelsesnivået i kroppen, sier hun.

Brokkoli er også være effektiv behandling mot magesår og forsinker utviklingen av demens.

Tomat inneholder mye antioksidanter

Neste supergrønnsak er tomat, som inneholder en av naturens mest effektive antioksidanter, lykopene.

– Studier har vist at lykopene kan hemme utviklingen av kreft – særlig prostatakreft – og minske risikoen for hjerneslag. Husk også å spise skallet på tomaten, da det er i skallet du finner mest lykopene, sier hun.

Pizzasnurrer med skinke og gulrot er en litt sunnere variant av de populære pizzasnurrene, og her får du både varmebehandlet tomat og deilig sunn gulrot.

Sundfør anbefaler å spise tomat minst fire ganger i uken, og det er også greit å innta grønnsaken i form av tomatbaserte supper, sauser og andre retter.

Gulrot inneholder masse betakaroten

En annen fargesterk superhelt er gulroten. Den virker kanskje traust i utgangspunktet, men den står øverst på listen over de mest spiste grønnsakene her i landet, så det er tydeligvis en grønnsak vi liker. Og bra er det.

– Betakaroten, som gir grønnsaken den fine fargen, har sterk antioksidanteffekt og kan omdannes til vitamin A i kroppen. Dette vitaminet er bra for synet og huden, og i tillegg inneholder gulrøtter mye kostfiber som er bra for fordøyelsen, sier hun.

Nordmenn bør spise mer løk

Den siste grønnsaken du bør sørge for å spise godt av ofte er løk, og her teller alle medlemmer av familien – også purre og hvitløk.

Kyllingpai med brokkoli og løk er perfekt til l lunsj eller i matpakke på jobb og skole. I denne kyllingpaien får du både brokkoli og løk!

– Løkvekster kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom og minsker risikoen for flere typer kreft. Løk bidrar dessuten til gunstig tarmflora, reduserer betennelsesnivået i kroppen og virker bakteriedrepende, sier hun.

Løk er en veldig populær grønnsak mange steder i Europa, og inntaket her i landet er relativt lavt sammenlignet med i andre land.  Dette kan vi altså med fordel gjøre noe med.