Gulrøtter er proppfulle av betakaroten. Dette fargestoffet har sterk antioksidanteffekt, og kan omdannes til vitamin A i kroppen.

Vitamin A er viktig for nydannelse og vedlikehold av hud og slimhinner, og har også betydning for at synet skal fungere normalt – særlig nattesynet.

Alvorlig mangel på vitamin A er ekstremt sjeldent i Norge, men en vanlig årsak til blindhet i andre deler av verden. Gulrøtter, fet fisk, søtpotet og mørkegrønne bladgrønnsaker er våre beste kilder til A-vitamin.

Velg sterke farger

Felles for supergrønnsakene, med unntak av løk, er de sterke fagene. De stoffene som gir grønnsakene deres sterke farge er nemlig også viktige antioksidanter.

Vi nordmenn spiser stadig mer grønnsaker, og gulrot er den enkeltgrønnsaken vi spiser aller mest av.

I gulrøtter er det betakaroten som gir den sterke, oransje fargen, og jo mer oransje gulroten er, desto høyere er innholdet av betakaroten. Når gulrøtter varmebehandles frigjøres antioksidantene slik at de blir lettere for kroppen å absorbere.

Gulrot passer til alt

Gulrot er vel det mange forbinder med en skikkelig traust grønnsak, men siden gulroten har «hengt med i tiden» er den fortsatt populær.

Gulrøtter passer jo like godt i wok, poke bowl, juice, rotfruktfries, kaker og vafler som fermentert, klassisk dampet, raspet, til å stille sulten før middag og ved siden av matpakka.

Ikke rart den blir stadig mer populær selv 500 år etter at den kom hit til landet.

Nordmenn i verdenstoppen i gulrotspising 

Vi nordmenn spiser stadig mer grønnsaker, og gulrot er den enkeltgrønnsaken vi spiser aller mest av. Vi spiser omtrent ti kg per per person per år, noe som plasserer oss på verdenstoppen i gulrotspising.