Dette skjer i kroppen når du begynner å spise frukt og grønt

Spis fem om dagen, sier alle ekspertene. Men hvorfor skal du det? Les hvordan kroppen din reagerer på å få i seg frukt og grønt på kort og lang sikt.

Du trenger ikke lete lenger enn frukt og grønt-hylla på KIWI for å finne såkalt supermat. Effekten av å spise disse fiber- og vitaminbombene kommer allerede etter få timer og blir bare større jo lenger du får i deg anbefalt mengde. Spis grønt!

I timene etter

... blir du mer opplagt
Du får jevnere blodsukker, bedre konsentrasjon og mer overskudd. Fiberet fra grønnsakene gjør nemlig at karbohydratene absorberes langsommere og at du får en jevn blodsukkerkurve. Dette øker samtidig metthetsfølelsen og kan gjøre det lettere å gå ned i vekt.

... får kroppen en real vitaminbombe
Fordi kroppen vår i hovedsak ikke kan lage vitaminer selv, må vi få det aller meste i oss gjennom maten. Frukt og grønnsaker inneholder masse, særlig C-vitaminer!

... beskytter en antioksidant-boost kroppen mot skadelige stoffer
Antioksidanter beskytter kroppen mot stoffer som kan skade cellene våre. Vi vet ikke alt om hvordan de virker ennå, men vi vet at et høyt inntak av frukt og grønnsaker med mye antioksidanter kan dempe betennelser i kroppen og redusere risikoen for både flere kreftformer og hjerte- og karsykdom.

Dagen etter

... har du bedre fordøyelse
Fordøyelsesproblemer er en av de vanligste årsakene til at folk oppsøker lege. Fiber fra frukt og grønnsaker gir bedre fordøyelse og hindrer forstoppelse. Ved å sørge for minimum fem porsjoner (en porsjon = en håndfull) frukt og grønnsaker om dagen har du gitt kroppen din den beste naturlige fordøyelsesmedisinen.

Etter noen uker

... er tarmfloraen bedre balansert
Det er økende bevis for at ubalanse i tarmfloraen både kan bidra til en rekke sykdommer og påvirke humør og risiko for psykiske lidelser. Fiber fra frukt og grønnsaker gir næring til de gode tarmbakteriene våre. Når bakteriene får næring, produserer de fettsyrer som bidrar til å holde tarmveggen sterk, styrker immunforsvaret og forebygger betennelser som igjen reduserer risikoen for sykdom.

Etter seks til ni måneder

... er du gladere!
Nyere studier tyder på at de som spiser mest grønnsaker og frukt også har den beste mentale helsen. Norske myndigheter råder oss til å spise fem om dagen, men graden av tilfredshet, glede og mental helse ser faktisk ut til å være størst blant folk som spiste sju om dagen.

Etter ett år

... er risikoen for mange sykdommer redusert
Frukt og grønnsaker reduserer risiko for overvekt og fedme, hjertesykdom, hjerneslag, diabetes og høyt blodtrykk. De reduserer også risikoen for en rekke krefttyper: Grønnsaker i løkfamilien risikoen for kreft i magesekken og hvitløk reduserer risiko for kreft i tykk- og endetarmen. Matvarer med mye folat, for eksempel grønne bladgrønnsaker, reduserer risiko for kreft i bukspyttkjertelen. Karotenoidrike matvarer som gulrot reduserer risiko for kreft i munn og svelg, strupehode og lunge. Betakarotenrike matvarer som gulrot, søtpotet og vitamin C-vitaminrike matvarer som brokkoli, appelsin, paprika og jordbær reduserer risiko for kreft i spiserøret. Og tomat, rik på antioksidanten lykopene, reduserer risiko for prostatakreft.