;
Foto: FoodCollection/NTB Scanpix

Visste du at den «nye nordiske dietten» er bevist å være en innertier for helsa? Det er ikke lenger bare rundt Middelhavet de har et helsebringende kosthold!

«Middelhavskostholdet» er godt kjent for sine positive helsegevinster, men nå er det mange av våre tradisjonelle norske matvarer som er i fokus.

Såkalt «New Nordic diet» har sitt utspring fra det gastronomiske miljøet i Norden, der målet var å skape helsefremmende, smakfulle og spennende retter med utgangspunkt i sesongens ferske nordiske råvarer, rett fra jord til bord.

Forskning underbygger nå at «det nye nordiske kostholdet» er en innertier for helsa. Trenden har spredt seg til oss vanlig dødelige, og tradisjonelle grønnsaker har fått en renessanse i mange norske hjem. 

Grønnsaker og norsk fisk

«Det nye nordiske kostholdet» kjennetegnes av mye plantebasert mat med hardføre rotgrønnsaker inkludert poteten, ulike sorter løk, fennikel og kål, i kombinasjon med nordiske epler, skogsbær og jordbær som er i særklasse, tradisjonelle urter og fullkornsprodukter.

Slår man dette sammen med deilig norsk laks og ørret, noe kjøtt og meieriprodukter og rapsolje, så har du hovedingrediensene i «New nordic diet». Det nye nordiske kostholdet har mange likhetstrekk med det klassiske middelhavskostholdet, men olivenoljen er byttet ut med den gunstig sammensatte og helsebringende rapsoljen og tomatene er byttet ut med grønnsaker som trives godt i vårt tøffe klima.

Felles for begge kostholdene er at det i stor grad er plantebasert mat, lite prosessert mat og lite tilsatt sukker. Og det beste er at vanlige, billige matvarer nå får velfortjent oppmerksomhet for sine dokumenterte helse-effekter.

Det er ikke piller og ekstreme dietter som fungerer best, det er vanlig sunn mat!

Slankere og friskere

Det hele begynte som sagt som et kulinarisk eksperiment der våre nordiske stjernekokker ønsket å vise frem våre fantastiske råvarer med fokus på både smaks- og miljøfordelene med kortreist mat.

De siste årene i perioden fra 2009 til 2014 er dessuten «New nordic diet» og helse en av de store satsingsområdene innen ernæringsvitenskap i Norden.

Det har fremkommet svært spennende resultater knyttet til effekten på vektreduksjon. Resultatene fra to studier, den ene publisert i det meget anerkjente medisinske tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition, viste at forsøkspersonene som spiste i henhold til «New nordic diet» gikk ned i vekt.

Videre er det flere studier som har vist at et kosthold i tråd med «New nordic diet» allerede etter 6 til 18 uker ga betydelig reduksjon i kolesterol og blodtrykk, og bedret insulinsensitivitet som igjen reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.