Pass på hjertet ditt

Nye og overraskende funn om kolesterol

Brødskive med margarin.

En ny studie fra 2020 antyder at det er mulig å senke kolesterolet på kun tre dager ved å bytte ut mettet fett med umettet fett.

Høyt kolesterol er en av de største risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer, og mye mettet fett er én av hovedårsakene til at det farlige LDL-kolesterolet blir for høyt. I Norge regner man med at over 50 prosent av den voksne befolkningen har forhøyet kolesterol, og mange vet ikke om det.

– Det er mange flere enn dem som selv vet det som har høyt kolesterol, og det er ikke nødvendigvis bare dem som er overvektige. Også slanke mennesker kan ha et dårlig kosthold og høyt kolesterol, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Den enkleste måten å senke kolesterolet på er gjennom kosten, og én ting du kan gjøre er å bytte fra mettet til umettet fett.

Ny studie

I september 2020 ble resultatene fra et forskningsprosjekt om kolesterol publisert i det anerkjente tidsskriftet British Journal of Nutrition. Studien ble ledet av forskere ved OsloMet og Universitetet i Oslo, med bidrag fra Nofima og Mills AS.

17 friske, normalvektige testpersoner deltok i studien, fordelt på to grupper. Testpersonene i begge gruppene skulle spise én muffins hver dag, bakt med forskjellig typer fett.

Ikke «ett fett»

Testpersonene i den ene gruppen spiste en muffins bakt med smørblandet margarin med mettet fett, mens testpersonene i den andre gruppen spiste en muffins bakt med margarin med umettet fett (Vita hjertego’). I tillegg skulle begge gruppene få i seg 20 gram av samme fett-type gjennom et annet måltid.

Underveis i testperioden skulle deltakerne kun spise den typen fett de fikk i studien, samt unngå produkter med havre og bygg som kan bidra til å redusere blodsukker og kolesterol. Det ble tatt flere blodprøver gjennom testperioden, der både kolesterol og blodsukker ble målt.

I studien fikk deltakerne spise muffins bakt med umettet fett.

Overraskende resultater

Resultatene antydet at testpersonene i gruppen som spiste muffins med Vita hjertego’ i gjennomsnitt fikk åtte prosent lavere totalkolesterol etter kun tre dager. Deltakerne hadde ingen endring i vekt eller mengde fysisk aktivitet i løpet av testperioden.

– Det er kjent at fett-type påvirker kolesterolet, men ikke at det skjer så raskt. Dette er spennende resultater, sier ernæringsrådgiver i Mills, Lena Leder.

Studien har ikke tatt for seg hvordan valg av fett kan påvirke kolesterolet på lang sikt.

Dette er sunt fett

Som resultatene fra studien antyder, kan valg av fett i hverdagen ha betydning for kolesterolet.

– Alle produktene fra Vita hjertego’ er laget med tanke på at de skal gjøre det enkelt for deg å opprettholde et normalt kolesterolnivå, sier merkevaresjef for Vita hjertego, Cecilie Seim.

Et viktig fellestrekk ved produktene er at de er laget med planteoljer, som raps- og solsikkeolje. Dette er oljer som er rike på det sunne, umettede fettet.  

– Et eksempel er Vita hjertego’ flytende margarin, som inneholder hele 68 gram umettet fett per 100 gram. Dette er tre ganger mer enn meierismør, forklarer hun. 

Veien til et hjertevennlig kosthold

I tillegg til umettet fett som Vita hjertego’, vil frukt, grønt og belgfrukter bidra til å senke kolesterolet. Også grovt korn, og særlig havregryn, har god effekt. En god anbefaling er å følge Helsemyndighetenes kostråd for å sørge for god hjertehelse.

Vil du vite mer om hva det innebærer å ha et hjertevennlig kosthold? Les mer og se hvor mange av kostholdsrådene du følger her.

Andre eksempler på sunne og gode kilder til det sunne fettet.

Ta en kolesterol-sjekk

Risikoen for forhøyet kolesterol øker med alderen, og det anbefales derfor at alle over 40 år kontrollerer kolesterolnivået jevnlig. Har du søsken, foreldre eller besteforeldre med høyt kolesterol eller hjertesykdommer, er det spesielt viktig at du tar en sjekk.

Kolesterolet sjekkes enkelt ved hjelp av en blodprøve. Gjerne samtidig som blodtrykket og blodsukkeret måles.