;
Foto: Marius Olsen

Stadig flere får øynene opp for at mange av våre helt vanlige grønnsaker er «naturlig superfood».

Brokkoli er en av de mest næringsrike grønnsakene vi har. Den er rik på folat, fiber, C-vitamin, antioksidanter og andre gunstige plantestoffer. Stoffer som kan styrke immunforsvaret vårt og beskytte mot kreft og magesår. Brokkoli inneholder faktisk mer C-vitamin enn appelsin!

Plantestoffene klorofyll og sulforan er blant de gunstige stoffene vi finner mye av i brokkoli. Klorofyll kan beskytte DNA-molekylene i cellene våre mot skader, ved blant annet å ufarliggjøre giftige forbindelser og uskadeliggjøre såkalte frie radikaler.

Brokkoli mot magesår og kreft

I dyrestudier er det vist at sulforafan-forbindelser fra brokkoli kan drepe magesårbakterien Helicobacter Pylori. Man antar at om lag halvparten av magesårene skyldes overvekst av denne bakterien.

Også studier på mennesker tyder på positive effekter. I en studie der halvparten av deltagerne spiste brokkolispirer daglig, fikk denne gruppen redusert nivået av Helicobacter Pylori-bakterier med mer enn 40 prosent. Åtte uker etter at deltagerne i studien sluttet å spise brokkoli daglig, var nivåene tilbake til normalen.

Sulforafan synes også å ha en gunstig virkning ved kreft i tykktarm og i prostata. Indol-3 carbinol (som finnes blant annet i brokkoli og kål) nedsetter aktiviteten i et enzym som blir forbundet med raskt utviklende brystkreft.

Kan brukes til nesten alt

Brokkoli har lange tradisjoner i det norske kjøkkenet. Brokkoli er svært tilgjengelig og er å finne i KIWI-butikker i hele vårt langstrakte land. Det er flott at det settes fokus på alle de positive egenskapene ved helt vanlige grønnsaker som brokkoli.

Brokkoli er lett å tilberede og smaker deilig dampet på klassisk vis, i supper, wok, pureer og gratenger, rå i salater og til dip, eller på grillen.