Bli med på å knuse denne melkemyten!

Visste du at vi kaster 100 millioner liter melk i Norge hvert år? Nå vil KIWI og Q-Meieriene samarbeide med deg som kunde for å redusere matsvinnet betraktelig.

– Vi kan ikke fortsette å kaste så mye melk! Det er like mye som produksjonen fra 550 melkebruk, eller 14 000 kyr. Det er faktisk like mye melkeprodukter som Q-meieriene produserer i løpet av et år, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Det er ikke sikkert at løsningen på utfordringen er så komplisert. Q-meieriene har nemlig tidligere vist at folk ikke smaker forskjell på fersk melk og melk som er fem dager over «best før»-datoen. Faktisk var det noen som sa at melken fem dager etter best før-datoen var litt bedre enn den som var fersk. 

Best før betyr med andre ord ikke at melka er dårlig etter. Dette er enkelt å sjekke hjemme ved å bruke sansene: Se, lukt og smak.

 

Bilde

Q-sjef Bent Myrdahl er lei av at vi kaster 100 millioner liter melk i året.

– Vi vet at vi har et stort ansvar fordi du som kunde ikke kan bruke sansene i butikk. Dette handler rett og slett utelukkende om tillit til både produsent og butikk om at varen er i orden, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Nå vil KIWI og Q-meieriene samarbeide med deg som kunde for å redusere matsvinnet betraktelig. Vi har spurt kundene våre om hvordan de tenker når de kjøper melk, og det viser seg at over 70 prosent alltid sjekker datoen på alle melkekartongene de kjøper. Vi sjekket derfor hva som skjedde om vi en dag fjernet datomerkingen på all Q-melk i en KIWI-butikk. Kundenes reaksjoner ble fanget på skjult kamera:

Slik avgjør du om melken er god nok hjemme

Bruk sansene – se, lukt og smak

  • Med øynene: Kan du se mugg eller andre endringer? Har den forandret utseende eller farge?
  • Med nesen: Lukter melken som den skal, eller lukter den råttent, gjæret, surt eller på andre måter annerledes? Husk at sur melk og fløte kan brukes i vafler.
  • Med munnen: Smaker den som forventet eller har den en sur eller harsk bismak? Husk at du ikke nødvendigvis blir syk av å smake på mat som nylig er gått ut på "best før"-dato.

(Kilde: matvett.no)

Bilde

Det kastes like mye melkeprodukter som Q-meieriene produserer i løpet av et år.

Sammen om å redusere matsvinn

– Vi forstår veldig godt at kundene våre ofte vil ha den ferskeste melken, og at de bokstavelig talt strekker seg langt for å få tak i den. Men vi vet også at folk flest er opptatt av matsvinn. Derfor oppfordrer vi alle til å ta den fremste melka i skapet, hvis de uansett skal drikke den i løpet av de nærmeste dagene. Så lover vi samtidig at vi skal gjøre alt vi kan for å være gode på varerullering og logistikk slik at alle får best mulig dato på melka, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

KIWIs grønnfarge forplikter. Vi har et mål om å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2025, sammenliknet med 2015. Så langt har vi redusert matsvinnet med over 40 prosent, og er dermed på god vei til å nå målet.

Dette gjør vi blant annet ved å selge varer som nærmer seg utløpsdato til halv pris og gjennom å donere mat som nærmer seg utløpsdato til Kirkens Bymisjon og andre veldedige organisasjoner. Les mer om tiltakene våre her. Men varerullering og gode bestillingsrutiner i butikk er minst like viktig.

Bilde

Akkurat med melk er det litt annerledes og mer utfordrende. Butikksjef ved KIWI Gullaug, Aina Margrete S. Olsen, forklarer:

– Når vi fyller på varene i hyllene er det viktig at vi sjekker datoen på varene og setter den eldste datoen innerst og den nærmeste datoen fremst. Men det hjelper ikke at vi jobber med dette, dersom mange har «lange armer» og strekker seg bak for å ta varen med lengst holdbarhet.

KIWI har selvsagt forståelse for at kundene våre ønsker ferskest mulige varer. Vi ønsker å kalle det en fellesdugnad for å ta den fremste og sammen redusere matsvinnet.

quote_marks Created with Sketch.

Vi heier på en fellesdugnad der vi som jobber i butikken gjør vårt beste, Q-meieriene leverer fersk melk og kundene alltid tar den fremste varen i hylla.

KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy

Hvorfor får vi så lange armer?

Ute etter andre gode tips for å redusere matsvinnet? Se våre beste tips her!

Førsteamanuensis Siv Skard ved Institutt for strategi og ledelse (NHH) forsker på bærekraftige valg og forbrukeratferd. Hun vet at vi ofte handler på autopilot og gjør valg som ikke nødvendigvis er i tråd med sansene og ønsket om å redusere matsvinn.

– Eksperimentet viser at kundene er ekstremt opptatt av datomerking, særlig på melk. Når merkingen forsvinner, blir de usikre. Forbrukeren tar automatiske beslutninger og er ikke veldig bevisste hva de gjør i butikken. Da må vi hjelpe dem for å ta det rette valget.

Bilde

Førsteamanuensis Siv Skard forsker på bærekraftige valg og forbrukeratferd og mener at vi har for stor tillit til datomerkingen som en magisk grense.

Ofte er det bare en liten dytt som skal til, sier hun.

– Vi har generelt for mye tiltro til datoen som en slags magisk grense for når et produkt er bra eller ikke. Skal vi redusere matsvinn, er det like viktig å ha tillit til leverandøren, smake og lukte på produktet og å gjøre en selvstendig vurdering.

quote_marks Created with Sketch.

Vi har for høy tiltro til datoen som en slags magisk grense for når et produkt er bra eller ikke. Skal vi redusere matsvinn, er det like viktig å ha tillit til leverandøren, smake og lukte på produktet og å gjøre en selvstendig vurdering.

Forbrukeratferdsforsker Siv Skard

Q-visjonen

Sjef i Q-meieriene, Bent Myrdahl, har lenge engasjert seg for at vi skal kaste mindre melk. Tidligere i år trykket han for eksempel telefonnummeret sitt på 30 millioner melkekartonger for å ta imot forbrukernes smarte forslag til hvordan vi kan redusere svinnet.

Meieriet var også først ute med å endre datomerkingen til «Best før, men ikke dårlig etter». Men han synes ikke de kan gi seg der.

– Vi har selv lært forbrukere å se på dato helt siden 70-tallet. Det kan vi ikke fortsette med. Selv vil jeg jo helst at kartongene skal kunne snakke og si «drikk meg» når den er god, men vi er ikke helt der ennå.

Bilde

KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy inviterer alle kundene med på dugnaden.

– Vi lover å jobbe skikkelig fra vår side med riktige bestillings- og varepåfyllingsrutiner, men håper flere vil bli med på å få ned svinnet. Vi heier på en fellesdugnad der vi som jobber i butikken gjør vårt beste, Q-meieriene leverer fersk melk og kundene gjerne tar melka foran, oppfordrer KIWI-sjefen.

Vi spurte melkekundene!

Hovedfunn fra undersøkelsen blant 500 kunder:

  • 80 prosent sjekker datoen på alle meieriprodukter de kjøper. 73 prosent sjekker alltid, eller nesten alltid, når de kjøper melk.
  • Halvparten plukker gjerne varer med bedre dato lengre bak selv om de foran har god nok dato. Likevel er 62 prosent enig i at dette bidrar til at butikken får større matsvinn.
  • En av fire sier de kan kjøpe melk så lenge den ikke er utgått på dato – eller de kan kjøpe melk utgått på dato til redusert pris.
Bilde